Testtraject Hyperloop past best in Flevoland
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft vandaag een haalbaarheidsonderzoek over de hyperloop aan Tweede Kamer aangeboden. Het rapport stelt vast dat er kansen zijn voor een testtraject voor de hyperloop in Nederland. Met hyperlooptechnologie, een idee van Tesla-oprichter Elon Musk, kunnen personen en goederen op termijn door een vacuümbuis vervoerd worden met een snelheid tot 1200 kilometer per uur.
Positief beeld
Het rapport “Hyperloop in the Netherlands”, uitgevoerd door TNO, BCI, VINU en Arup, schetst een positief beeld over de maatschappelijke en economische waarde van een testbaan en stelt voor een traject van in totaal vijf kilometer aan te leggen. Het rapport stelt na afweging van verschillende locaties, op onder andere zaken als beschikbaarheid, kruising van vitale infrastructuur en ligging, de Vogelweg in Flevoland als meest geschikte locatie voor.Nederland timmert mondiaal stevig aan de weg op het gebied van zelfsturende auto’s, truck platooning en drones, en de hyperloop kan een volgend hoofdstuk worden bij deze inzet op nieuwe vormen van mobiliteit.
De ontwikkelingen rond de hyperloop zijn sinds de lancering van het idee in 2013 snel gegaan. Twee hyperloopbedrijven – Hardt uit Delft en Hyperloop One uit de Verenigde Staten – hebben aangegeven dat zij een locatie zoeken om het hyperloopconcept te testen en certificeren voor personen- en goederenvervoer. Minister Schultz heeft naar aanleiding hiervan laten onderzoeken of en waarom het voor Nederland zinvol kan zijn om hier een testbaan aan te leggen.
Positieve bijdrage aan economie
Naast honderden nieuwe banen die bij tests door de beide hyperlooppartijen ontstaan, ontstaat kennis over hyperlooptechnologie. Bedrijven kunnen deze kennis vastleggen in (deels Nederlandse) intellectuele eigendomsrechten. Daarnaast kunnen Nederlandse bedrijven de kennis en expertise die ze opdoen in een testfase uitbaten als uiteindelijk een hyperloop door de betrokken bedrijven commercieel wordt aangelegd.
Commerciële haalbaarheid
De tests moeten leiden tot meer duidelijkheid over de commerciële haalbaarheid van een hyperloop. De testfaciliteit moet onder meer onderzoeken hoe hoge snelheidswissels, voertuigen en stations het beste ontworpen kunnen worden. Ook moet blijken of het systeem voldoende veiligheid, capaciteit en comfort kan bieden en hoe de kosten zich zullen ontwikkelen. Het is verder belangrijk dat de standaardisering, samenwerking en certificering ook op Europees niveau goed op orde is. Het is te vroeg om in dit stadium al over commerciële trajecten in Nederland te besluiten, aldus het rapport.
De komende tijd wordt met beide hyperloopbedrijven nader verkend wat er nodig is om een testtraject in Nederland te realiseren. Een keuze daarover is uiteindelijk aan een nieuw kabinet.
En Nederland is echt een prutslandje voor zoiets. Voordat dat ding helemaal vacuüm/stevige onderdruk gepompt is, ben je al een hele tijd verder.
"Want misschien werkt het en dan hebben we banen". Drie baantjes misschien, bij de brievenbusfirma die naderhand het patent hier ten gelde maakt.
Nederland is een kenniseconomie en onze TU's en bedrijven kunnen zoiets heel goed gebruiken en vervolgens expertise wereldwijd ten tonele brengen. Top!
Nederland is een subsidie-economie.
Ja, klop jezelf maar op de borst met het idee dat we een kennis-economie zijn; als kenniswerker zeg ik je nu al dat het meer marketing en wensdenken is dan wat anders. Je manier van "argumenteren" onderschrijft dat.
Of simpeler; QED.
Wat zie ik niet dat jullie wel zien dan? Zien jullie 1 of andere manier dat dit goedkoper, veiliger, praktischer, comfortabeler, of sneller is dan andere manieren van transport?
Want alles is goedkoper.
Het is net zo praktisch als een ondergronds trein netwerk.
Het is zo comfortabel als een doodskist: je zult vast lekker kunnen liggen, maar het blijft een afgesloten ruimte zonder uitzicht.
Het is amper sneller dan een maglev, en trager dan een vliegtuig.
En ik trek de veiligheid serieus in twijfel.
Laat mensen lekker hun eigen geld eraan besteden maar stop er GEEN publieksgeld in.
Van die dingen die ze in iedere grote stad hebben dus?
Een nachtvlucht geeft anders ook geen enkel uitzicht. Daarbij is uitzicht overrated en wil je misschien niet eens naar buiten kunnen kijken met 1200 km/h op zeeniveau...
Wrong on both accounts. de maglevs in Japan en Zuid Korea halen wat? 500-600 km/h? Dan is 1200 km/h toch aardig wat sneller. Ook een passagiersvliegtuig haalt die snelheid niet.
Dat mag jij doen, maar voor mij is het niet bijzonder interessant wat jij veilig acht. Er is gewoon serieus onderzoek nodig voordat je zo'n statement maakt.
Laten we vooral geen geld in technologische ontwikkeling steken nee, vroeger was alles beter!
Met een goede tailwind is 1200/1300 groudspeed wel haalbaar :p Heb zelf al eens 1280 gezien in een 777.
Dat het systeem mogelijk is is eerder al bewezen. In 1800zoveel toen de hyperloop bedacht werd en eind 19e eeuw toen er al een gelijkend systeem in GB was. Probleem is alleen dat het systeem belachelijk duur is qua bouw en onderhoud, het een erg gevaarlijk systeem is, het vacuum krijgen en houden van de buizen tijdrovend en erg lastig haalbaar is en het om die redenen zeker de komende 50 jaar nog wel geen optie zal zijn.
Dat blijkt ook uit de afgelopen 5 jaar. Na de herintroductie van Musk van het meer dan 150 jaar oude idee onder een nieuw naampje is er een korte buis van 1 mijl gebouwd die ligt te roesten en zijn er nog nul werkende capsules. Nou ja, er heeft ooit (na te zijn voortgeduwd) één hele capsule de volledige mijl afgelegd met een snelheid van 50km/u ofzo. Er heeft één capsule 200km/u gehaald maar die werd aangedreven door een elektromotor en een wiel(!) en geldt alleen als snelheidsrecord binnen de testbuis.
Kortom; in vijf jaar tijd waarin honderden, zo niet duizenden, hele slimme mensen heel veel tijd en geld pompen in de hyperloop is eigenlijk helemaal niets bereikt.
Jammer, maar helaas wel de werkelijkheid
600km bovengronds, zonder de gevaren van een (ondergrondse) tunnel, de gevaren van een vacuum en de extra kosten van het vacuumsysteem en de buizen an sich (de 1 mijl aan testbuis in California heeft 14 miljoen gekost).
In vijf jaar wereldwijd werken aan de 'hyperloop' is nog helemaal niets bereikt. Als de hyperloop daadwerkelijk commercieel inzetbaar wordt dan duurt dat nog wel een jaar of 50. Zo niet nog langer.
De gevaren van een ondergrondse tunnel zijn een paar honderd jaar geleden al overwonnen.
De gevaren van een vacuüm, toch wel minstens 50 jaar.
Buizen maken we ook al een behoorlijk lange tijd...
De kosten... Goed punt
Nee, ik denk ook niet dat de hyperloop het gaat worden hoor, maar de gevaren overschat je behoorlijk.
Ontwikkeling van de techniek is een goed doel an sich. Dezelfde technologieën die je nodig hebt voor een hyperloop kun je bijvoorbeeld ook toepassen in een mass-accelerator om objecten de ruimte in te krijgen.
Maar de combinatie - mensen die met de snelheid van het geluid door een buis geschoten worden die bij de minste deuk of scheur min of meer implodeert en de capsule in 0 meter van 1200 naar 0km/u gaat maakt het nogal gevaarlijk
Tuurlijk. Het is prima om nieuwe technologieën te ontwikkelen, maar ik vind het zo bizar dat zoveel mensen alles wat Musk roept zien als een soort heilig iets ofzo en zonder ook maar enige vorm van realiteitszin elk argument en elk probleem aan de kant vegen. De man zou een bijbel moeten schrijven
Vooralsnog moeten we maar zien of ze gelijk krijgen en we over vijf jaar per raket van plaats A naar B gaan op aarde, terwijl anderen kiezen om in de hyperloop als kogel door de loop van een geweer te schieten.
Ik denk persoonlijk dat geen van beiden de komende 30-50 jaar gaan gebeuren. Musk-adepten daarentegen... Oh well
Of een buis die een scheur krijgt op 10m diepte die implodeert, gebeurt ook al niet...
Verder hoe komt de capsule in een afstand van 0 tot stilstand dan?
Ik denk ook dat beide niet gaan gebeuren nee, maar ik denk wel dat de doorontwikkelde technologieën gebruikt gaan worden in bijvoorbeeld mass-drivers (om raketten te vervangen die spullen in een baan om de aarde brengen). En dat is nog maar één voorbeeld...
BP olieramp vergeten? Daar ging het fout met meerdere veiligheidssystemen. Aangezien er niet heel veel buizen op km's diep liggen is het aantal relatief hoog.
Maar volgens jou ontploft het hele ISS?
Heb je enig idee hoe ontzettend veel druk er op een oliepijpleiding staat? Dat kun je niet vergelijken met één bar drukverschil vriend
Hyperloop is een waardeloos systeem:
Jij beweert dat het niet gebeurt dus ...... ik wijs je alleen op je fout.
En ja, het ISS is geen ruimtecapsule maar een verzameling ruimtecapsules, whooptydoo!
Aan de andere kant, als we in de jaren 90 met de aanleg van een Maglev traject begonnen waren, konden we nu in een half uurtje van Groningen naar Breda.
Druk in de hyperloop is laag maar het kan wel door de druk kleine delen lichtelijk naar binnen trekken. Dat is levensgevaarlijk zoals de hyperloop in de VS is ontworpen. Voorbeeld kan je in de video zien. Een scenario zoals Alien 4 waarbij de Alien door een gat in de wand naar buiten getrokken word kan inderdaad niet.
En als men de maglev als lelijk bestempelde hoe kunnen ze dan wel onderzoek doen naar zo'n gedrocht?
Met vacuüms werken we ook al meer dan 50 jaar zonder onoverkomelijke problemen tegen te komen.
Verder zijn er gewoon (met de technologie van vandaag) noodmaatregelen te treffen voor het geval dát er wel een ongeluk gebeurd...
Prachtig maar dat maakt het verschrikkelijk duur. Kijk het filmpje nu maar dan leer je eens wat.
Ik heb ook nooit gezegd dat ik het systeem haalbaar acht, vooral om de kosten. Maar het onderzoek naar het systeem an sich acht ik zeer waardevol.
Ik heb het filmpje gekeken, het enige probleem waar ik het mee eens ben zijn de kosten. De rest van de problemen zijn met bestaande technologie te overkomen.
100 jaar na dato zijn er niet veel rampen bewaard gebleven. Ondanks dat toch nog een aantal dat niet door een aanval of aanvaring is gebeurd:
USS Scorpion bijvoorbeeld. Wat er is gebeurd weet niemand.
USS Thresher 'piping' probleempje.
HMS Thetis torpedo tubes volgelopen.
Ming 361 bemanning gestikt.
K-8 - Project 627A submarine
Zo jij vind het dus geen probleem dat met minimale feitelijke kennis in natuurkunde het project van tafel geveegd kan worden maar het ondanks dat toch bekostigd gaat worden door de politiek?
Jij ziet dus ook geen probleem met 'solar freaking roadways'? Iets wat ze ook weer met Nederlandse belastinggeld hebben bekostigd.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken