Kamer wil geld voor brede brugklassen
De regering moet geld uittrekken om de vorming van brede brugklassen met verschillende onderwijsniveaus te stimuleren. Een meerderheid van de Tweede Kamer schaarde zich dinsdag achter een voorstel van GroenLinks, D66 en de SP.
Volgens de initiatiefnemers moet er meer geld naar brede klassen, zodat de scholen kleinere klassen kunnen samenstellen. Dit is nodig "vanwege de grotere complexiteit" van de gemengde groepen, stellen ze. De brede brugklassen dragen volgens de drie partijen bij aan de kansengelijkheid voor kinderen. De Inspectie voor het Onderwijs zei vorig jaar al dat het aantal brede klassen terugliep en dat dit leidde tot vroegere selectie onder leerlingen.
Of er extra geld voor moet worden uitgetrokken, of dat er in de huidige financiering met geld moet worden geschoven, laten de initiatiefnemers in het midden. Het ministerie van Onderwijs laat weten de uitspraak van de Kamer te bestuderen.
Kamer wil geld voor brede brugklassen (Foto: ANP)
Hou eerst maar eens een lange, lange reflectieperiode om te kijken wat al die onderwijsvernieuwingen van de afgelopen 25 jaar inmiddels kapot gemaakt hebben en wat te doen om die schade te herstellen.
Vies tot op het bot corrupte eikels..
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
Kinderen stromen met te weinig bagage door naar de middelbare school en als ze eenmaal uitstromen blijkt het kennisniveau aardig te wensen over te laten. Wat doen we dan? We maken brede brugklassen die zo complex zijn te onderwijzen, dat je met veel geld naar kleinere klassen moet gaan.
Waanzin!
Van een Vmbo'er maak je geen Havo-student en iemand met een wiskundeknobbel maak je niet gelukkig met een opleiding metselen. Zorg dan dat het onderwijs voor al die verschillende leerlingen op ieders eigen niveau gewoon heel erg goed is! En ga niet lopen kutten en experimenteren, omdat pa en ma bang zijn dat hun 'prinsjes en prinsesjes' ergens de boot missen!
Als jouw potentiele 'business manager' met twaalf jaar geen echte talen- of rekenknobbel heeft, lijken me de Havo en de Businessschool toch echt geen slimme keuzes. Sommige kinderen zullen ook gewoon gelukkiger worden in de bouw of in de zorg. En als geen enkele leerling van een specifieke basisschool met twaalf jaar tot tien kan tellen, is het hoog tijd om die basisschool op te doeken. Je gaat hier alleen geen reet aan veranderen met een 'brede brugklas'.
Repareer het onderwijs zelf! Niet de vorm. En kom in godsnaam niet tegemoet aan de eisen van jankende ouders.
Na ja, het voordeel is dat we de komende 30 jaar 60 miljoen mensen uit derde wereldlanden aan een hoger geschoolde baan kunnen helpen. Ter compensatie voor de 'brain drain' betalen we die derde wereldlanden gewoon jaarlijks een paar miljard. Dat is veel goedkoper dan investeren in onderwijs binnen Europa.
Klinkt lelijk he, maar de EU plannen hiervoor kun je gewoon inzien hoor! Ben de link even kwijt maar hij stond hier een paar dagen geleden.
Konden we alles maar resetten naar de jaren '90.
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
Blessed are the weird people (poets, misfits, writers, mystics, painters, troubadours) for they teach us to see the world through different eyes
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
Anyway, we gaan toch niet de hele maatschappij inrichten op een handjevol intelligente kinderen (minder dan 2%)? Als jij een hoogbegaafd kind hebt en je wil daar bijzondere aandacht voor, dan weet ik zeker dat als je je portemonnee trekt, dat prima voor elkaar gaat komen.
En voor dat je gaat piepen, ik heb een iq van ruim boven de 'hoogbegaafde' grens en ben (in de jaren 70 en 80) prima door het regulier onderwijs heengekomen. Ik had juist wel wat meer behoefte gehad aan aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling ipv alleen maar het cognitieve. Misschien kunnen we daar juist wel 'hoogbegaafde' kinderen mee helpen.
Leuk dat het voor jou (en mij) goed gekomen is, maar dat geldt helaas niet voor iedereen.
Persoonlijk ben ik best voor een middenschool, maar dan wel zo dat niemand in zijn groei en ontwikkeling beperkt wordt.
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Oh, en de reden dat ik niet inhoudelijk in ga op je post, is omdat hij vol staat met scheldwoorden, uitroeptekens en denigrerende opmerkingen.
Als het advies niet deugt, ligt dat wat mij betreft toch eerder aan het niveau van leerkrachten en/of de metingen. Aan de Citotoets en al die alternatieve toetsingen wordt ook al jaren gesleuteld, omdat de uitslagen niet zouden bevallen. Maar is het niet o.a. een belangrijke taak van een leerkracht om leerlingen goed in te kunnen schatten? Als ze bij een lerarenopleiding die competentie al niet bij kunnen brengen, kun je beter bij die lerarenopleiding gaan sleutelen en niet bij het toetsen.
Ik ben echt helemaal voor het creatief inspelen op de uitzonderingen hoor. Maar ik denk dat je beter creatief kunt denken vanuit een stevige en goede basis. Als je álle leerlingen gewoon goed opleidt voor ofwel een vak, of voor een vervolgopleiding, komen de wat mindere of betere leerlingen er vanzelf wel uit. En dan kun je altijd nog adviseren om het verder met een stapje lager of hoger op te pakken.
Zelf was ik maar een hele middelmatige LTS-leerling. In die tijd zou ik echt niet hoger hebben gekund. Maar vanaf mijn 22ste ben ik aan avondopleidingen begonnen en heb ik me moeiteloos naar een Hbo-niveau gewerkt. Had ik profijt gehad van een ander advies? Had ik iets gehad aan een 'brede brugklas'? Nee, want als ik hoger was begonnen was ik alleen maar op mijn bek gegaan, wat aan mijn zelfvertrouwen geen goed had gedaan.
En dat wordt ook weleens vergeten. Soms zijn kinderen er gewoon nog niet kaar voor. Men kan wel eisen dat de scholen uiteindelijk een perfecte volwassene afleveren, die meteen succesvol een carrière kan beginnen. Maar vaak komen de ware ambities er toch pas later uit. Zelfs de beroepskeuze kan na afloop van een studie nog een compleet andere kant op gaan.
Een vrouw of man van half in de twintig kan een compleet ander mens zijn dan dat kind van twaalf.
Waarmee mijn reactie op jou ook wel stopt dus.
Zeker in het eerste basis jaar zit er niet veel verschil in wat kinderen moeten kennen op de basisschool (althans voor mavo t/m vwo). Er zit alleen verschil in de mate waarin men mee kwam. Na de brugklas werd er dan ook verdeeld op basis van cijfers. Vmbo 6 gemiddeld, havo 7 en vwo 8. Dat was ook veel betrouwbaarder dan 1 meetmoment of subjectieve beoordeling bij een leraar.
Ik zelf was bv een erg luie leerling op de basisschool en kreeg zodoende mavo advies. Na het eerste trimester bleek gewoon dat ik het huiswerk niet nodig had om dingen te snappen en kon ik VWO doen (en halen).
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Nu worden er best wel hoogdravende voordelen van de brede brugklas in het nieuws genoemd, maar die berichten zie ik toch voornamelijk vanuit het ministerie komen. Als vanaf de werkvloer echter al klachten komen over de te grote klassen, kan ik me niet voorstellen dat die 'prachtige voordelen' wel zo zichtbaar zijn. En dat lijkt me ook gewoon vreselijk lastig.
Leerkrachten moeten in één klas zowel een potentiele gymnast als een potentiele timmerman van goed en passend onderwijs voorzien. En dat moet dan ook nog eens door verschillende leerkrachten voor verschillende vakken worden gedaan. Daarbij moet je zien te voorkomen dat die gymnast te weinig krijgt aangeboden en dat die timmerman alleen maar gefrustreerd raakt.
Waarom dan niet minimaal terug naar een redelijke scheiding van niveaus? Dan kun je in ieder geval goed en deugdelijk onderwijs aan álle niveaus bieden. Die meetpunten komen er toch wel. In het verleden schoven betere leerlingen ook gewoon door naar een hoger niveau en betekende een overschatting ook dat je een niveautje lager verder ging. En als je er echt een potje van maakte, deed je een jaartje over. Ook geen schande en vaak een keerpunt bij de wat luiere kinderen.
En nogmaals. Het is niet eerlijk om alleen maar volmaakte leertrajecten van scholen te eisen. Sommige leerlingen zijn ook gewoon kleine ettertjes. En soms doet een leerling het als kind nog niet al te best, maar komt het als volwassene gewoon weer goed.
Ik neem aan dat de praktijkscholen apart blijven al was het maar omdat die andere faciliteiten nodig hebben.
Dit geld is bedoeld om die klassen kleiner te krijgen.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Blessed are the weird people (poets, misfits, writers, mystics, painters, troubadours) for they teach us to see the world through different eyes
Komt dat niet gewoon neer op een groep 9 van de basisschool invoeren?
Sowieso moet iedereen echt te vroeg kiezen, ik ben groot voorstander van 9 jaar basisschool (en nog steeds gewoon 4-6 jaar middelbare).
Cognitieve, emotionele of sociale bagage? En wie zegt dat, trouwens?
Uitstekend geformuleerd.
Dat is A) niet de bedoeling en B) waarom zou iemand op VWO metselen niet leuk vinden?
IJzersterke beargumentering. Zonder enig vooroordeel, ook.
Wat heeft dit in vredesnaam met brede brugklassen te maken?
Je bedoelt net als 40 jaar geleden, toen alles nog beter was?
*zucht*
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken