Dennis afgezet als baas van McLaren
McLaren-baas Ron Dennis stopt per direct als voorzitter en CEO van de McLaren-groep. De 69-jarige Brit werd door zijn aandeelhouders op non-actief gesteld, maar Dennis besloot om per direct te stoppen als hoofd van het in Woking gevestigde bedrijf. Dennis probeerde de beslissing tevergeefs aan te vechten.
Hij behoudt nog wel zijn belang van 25% in de McLaren-groep en zal aanblijven als bestuurslid. Het Bahreinse investeringsfonds Mumtalakat bezit 50% van de aandelen. De resterende 25% is in handen van zakenpartner en TAG-groep baas Mansour Ojjeh, waarmee Dennis een aantal jaar terug onenigheid kreeg. Sindsdien vormde de Saoediër een blok met de Bahreinse investeerder in een poging om Dennis af te zetten.
Dennis liet weten teleurgesteld te zijn en noemde het een laffe actie. "Mijn management-stijl is altijd hetzelfde gebleven. Hierdoor hebben we met McLaren stappen kunnen zetten in de automobiel- en technologiesector. Het is me duidelijk geworden dat zowel TAG als Mumtalakat mijn visie niet delen. Ik ben bezorgd om het bedrijf dat ik opgebouwd heb en de 3500 werknemers die er werken. Ik zal mijn aandeel in het bedrijf aanwenden om de belangen van McLaren te blijven behartigen. Ik ben van plan om een nieuw investeringsfonds op te starten wanneer mijn verplichtingen bij McLaren aflopen."
Ron Dennis afgezet als baas van McLaren (Foto: McLaren)
Met het vertrek van Dennis komt er na 35 jaar een einde aan een tijdperk. De Brit kwam in 1980 in dienst bij McLaren. Het jaar erop nam hij al de leiding over het bedrijf. Het McLaren Formule 1-team kende onder zijn hoede periodes van groot succes en werd na Ferrari een van de succesvolste teams in de geschiedenis van de sport. Onder zijn leiderschap won McLaren tien coureurskampioenschappen met Niki Lauda, Alain Prost, Ayrton Senna, Mika Hakkinen en Lewis Hamilton. Ook sleepte de renstal zeven constructeurstitels binnen.
In de afgelopen jaren miste het team uit Woking echter de aansluiting met de topteams. In een poging het tij te keren ging McLaren in 2015 in zee met motorfabrikant Honda, maar tot op heden blijven tegenvallende prestaties de renstal achtervolgen. Ook het uitblijven van een nieuwe titelsponsor na het vertrek van Vodafone eind 2013 speelde het team parten.
De Amerikaanse zakenman en voormalig coureur Zak Brown wordt gezien als een mogelijke opvolger van Dennis.
Red Bull had al eerder openlijk interesse getoond.
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
Maar goed, dan moet er wel een nieuwe motor komen en de andere leveranciers zijn daar niet happig op.
Over 4 maanden begint er ook weer een nieuw seizoen met ook al een hoop veranderingen, te kort dag om dan ook nog eens een nieuwe motorleverancier te nemen.
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
Ik begin mij ondertussen ernstig zorgen te maken over Mclaren. Technisch is daar wat behoorlijk mis. Ze hebben zich lang kunnen verschuilen achter de motor maar de auto heeft al een paar jaar de wegligging van een banaan. Met name de ophanging is serieus niet OK.
Fabrieksteams hebben het voordeel dat ze vroeg de motor en chassis kunnen integreren maar dat werkt niet als je op het laatste moment allerlei wijzigingen gaat doorpushen naar de supplier. Een van de redenen van de reliability in het begin was het feit dat Honda op het laatst geconfronteerd werd met chassis wijzigingen die hun koelingsbudget overhoop haalden.
Dan is er nog het financiele plaatje. De duurste rijderscombo, gecombineerd met een gebrek aan hoofdsponsor, weglopende sponsoren, megalomaan nieuwe plant en teruglopende resultaten (=startgeld) lijken mij op de lange termijn niet houdbaar. Ik vermoed dat Dennis nu met name de rekening daarvan moet betalen.
[ Bericht gewijzigd door democritus op woensdag 16 november 2016 @ 04:16 ]
Ik denk niet dat er een clausule in het McLaren-Honda contract staat wat tot ontbinding van het contract leidt als Dennis weg gaat...
Ik zie Williams nog wel overstappen naar ze.
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
Als Toro Rosso het met die Honda goed gedaan had was de kans dat Red Bull ook naar Honda over zou stappen erg groot.
Maar goed, dan was de kans voor Honda-McLaren om Wereldkampioen te worden ook meteen een stuk kleiner tenzij ze een duidelijke klantenmotor maken met iets mindere specs.
TLDR: McLaren is alleen nog in 2016 exclusief, vanaf volgend jaar MOET Honda kunnen leveren aan meerdere teams
Al kan dat ook zijn geweest om z'n stoeltje nog even veilig te stellen.
Ik snap alleen niet helemaal waarom ze Alonso nog zoveel betalen, door de kwaliteit van de wagen kan ie z'n meerwaarde niet laten zien.
Wat betreft het technische verhaal heb je natuurlijk helemaal gelijk, ze zijn met een te grote achterstand begonnen en da's met de tokens moeilijk in te halen.
Mclaren heeft a'l z'n tokens voor dit jaar ook gebruikt (of heeft er nog max. 3 over) terwijl andere teams nog genoeg tokens overhebben.
Van Honda is het eigenlijk ook raar dat ze niet gekozen hebben voor een systeem zoals Mercedes.
Ze waren een jaar later begonnen met de ontwikkeling en de Mercedes liet vanaf dag 1 al zien dat ze met hun turbo-systeem een duidelijk voordeel hadden.
Maar goed, we zullen volgend jaar moeten afwachten, dan zijn de wagens behoorlijk anders, breder, lager en is het tokensysteem verdwenen, kan men meer ontwikkelen.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken