Consument kooplustiger op zondag

Mensen kopen op zondag makkelijker spullen dan op andere dagen. Daarnaast is de koopneiging 's middags veel groter dan 's ochtends en op koopavonden, blijkt uit recent afstudeeronderzoek uitgevoerd met ondersteuning van ING en het Retail Management Center.

Onderzoekster Maud Schijen onderzocht de relatie tussen het aantal bezoekers en het aantal kopers in een winkelstraat, in dit geval de Kalverstraat in Amsterdam. Ze koppelde het aantal ING-pinstransacties aan passantenstromen per dag en per uur, geteld door wifi-sensoren van Citytraffic. De cijfers van 155 dagen werden naast elkaar gelegd.

Niet verrassend is dat een stijging aan passanten in de winkelstraat een direct positief effect heeft op de verkoopprestaties in euro's en aantal transacties van alle onderzochte winkels. Opmerkelijk is wel dat dat effect veel sterker is op zondagen en maandagen. Zondag- en maandagshoppers blijken duidelijk meer gerichte kopers. Dinsdagen, vrijdagen en zaterdagen laten een veel minder sterk effect zien.

Consument kooplustiger op zondag
Consument kooplustiger op zondag (Foto: ANP)