Consumentenclubs: stop verkoop 'foute' VW's
Het Volkswagen-concern moet onmiddellijk stoppen met de verkoop en distributie van auto's die zijn uitgerust met uitstootverbloemende software. Dat eisen consumentenorganisaties uit 31 Europese landen vrijdag in een brief aan de nieuwe Volkswagen-baas Matthias Müller.
Volkswagen moet verder volledig open zijn over welke merken en types het gaat, eisen de consumentenclubs waaronder de Consumentenbond. Een terughaalactie moet volledig worden betaald door het Duitse concern, waarbij auto-eigenaren grondig moeten worden geïnformeerd, zo staat in de brief.
Als blijkt dat de voertuigen na de terughaalactie meer brandstof verbruiken of minder waard zijn geworden, dan willen de consumentenorganisaties dat Volkswagen de eigenaren compenseert. Eventuele rechtszaken zou Volkswagen "constructief" tegemoet moeten treden.
Consumentenclubs: stop verkoop 'foute' VW's (Foto: ANP)
Boeien dat die teveel uitstoot, vermogen vind ik belangrijker.
Bied me hierbij aan om een foute bestuurder te worden
Kan mij voorstellen dat men nu bijvoorbeeld ook de software versie checked.
De prijzen zullen wel gaan zakken als minder mensen een VW gaan kopen.
Een Pheaton lijkt me wel wat
-Catbert: Evil director of HR
Er vind helemaal geen roetmeting meer plaats, dat is iets van vroeger en voor oude auto's
Ik durf te wedden dat ik er gewoon één meekrijg..
Volkswagen pollution is harder to link to individual deaths. But it is clear to public health researchers that the air pollutants the cars illegally emitted damage health, and they have formulas for the number of lives lost from excess pollution in general. .
Ik vind daar niets redelijk aan, want het zijn allemaal wiskundige aannames die moeilijk hard te maken zijn. Maar je hebt ongetwijfeld gelijk dat dit in Amerika big business zal worden. Gaan weer veel mensen proberen geld voor niets te krijgen.
https://www.rijksoverheid(...)riodieke-keuring-apk
En mocht er controle komen of de APK wel goed is uitgevoerd, dan kijkt men alleen maar of er inderdaad is geconstateerd dat de computer geen fout aangaf.
Afhankelijk zijn van de autofabrikant voor goed- of afkeur lijkt me zeer onwenselijk. Zeker gezien het gesjoemel van VW.
Er rijden overal nog oudere auto's rond die vervuilender zijn dan deze VW's. Vervang die allemaal en je bereikt veel meer voor milieu en volksgezondheid dan hiermee. Maar omdat in dit geval de fabrikant een enorm smerige en domme actie heeft uitgehaald, zouden die fabrikant ineens dodelijke slachtoffers wegens luchtvervuiling aan te rekenen zijn? Gaat mij veel te ver.
Longpatienten zijn gevoelig voor NOx vervuiling en gezonde mensen kunnen er longpatient van worden.
Het is nog maar de vraag of oude diesels qua NOx vervuilender zijn dan de moderne lean-burn VW diesels. De uitstoot is namelijk het gevolg van de verbranding onder zuurstof-rijke omstandigheden. Zuiniger en krachtiger dus, maar dus ook vervuilender. Vandaar de NOx filters in moderne diesels (bijv. AdBlue, die VW wegbezuinigde). Ook moet je zaken niet door elkaar halen, dat oude diesels uitstoot geven wil niet zeggen dat de (onnodige) extra vervuiling door VW geen impact heeft.
Hoe je ook wendt of keert de onwettige en extreem hoge uitstoot van deze diesels levert een bijdrage aan de NOx belasting voor mensen.
[ Bericht gewijzigd door cynicus op vrijdag 2 oktober 2015 @ 16:56 ]
Dat laatste beweer ik ook nergens. Ik zeg alleen dat je te ver gaat door te beweren dat VW hierdoor doden veroorzaakt heeft.
Volgens mij gaat het hier vooral om consumentenauto's?
Nee, dat gaat niet te ver en de redenatie is simpel en rechtlijnig: bewezen veel meer NOx uitstoot leidt tot een hogere belasting voor longpatienten. Sommige longpatienten overlijden door de hogere belasting. Er is dus een bijdrage van de onwettig hoge NOx uistoot van de VW diesels. Hoeveel zullen wij tweeen niet kunnen vaststellen maar medici en statistici hebben dat truukje al vaker uitgevoerd.
Ja. Ik zei het misschien niet helder genoeg: vertaal 'transport' als 'verkeer en vervoer'. Staat overigens netjes in de PDF die ik linkte.
Net als het voorspellen van het weer. Soms krijg je gelijk, soms zit je er naast. Alleen bij weersvoorspellingen kun je achteraf nog met 100% zekerheid zeggen of je gelijk had. De medici en statistici kunnen gelijk of ongelijk krijgen, maar nooit 100% bewijzen.
Je weet kennelijk ook niet hoe weersvoorspellingen werken (strikt gezien zijn het geen voorspellingen, het zijn projecties). De weersvoorspellingen zijn het gevolg van de gemeten toestand van het weer (initial value) aan het begin van de modelrun en de bekende fysica zoals vloeistofdynamica. De onzekerheid zit hem vooral in het gebrek om de initiele toestand van het weer (oceanen, atmosfeer) nauwkeurig genoeg vast te stellen zodat chaos als snel voor een grote afwijking zorgt.
[ Bericht gewijzigd door cynicus op vrijdag 2 oktober 2015 @ 18:41 ]
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken