'Problemen spoor door marktwerking'
PVV en SP pleitten dinsdag in de Tweede Kamer voor een einde aan de marktwerking op het spoor tijdens het debat over de mislukte aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg.
"Alle problemen hebben te maken met de marktwerking", zei PVV'er Barry Madlener. "Marktwerking levert alleen juridische puinhopen op", meent Farshad Bashir van de SP.
Beide partijen willen dat NS en ProRail weer worden samengevoegd tot één bedrijf. De twee bedrijven zijn in handen van de Staat. Madlener wil ook dat de NS stopt met buitenlandse avonturen. De NS is onder meer actief op het spoor in Schotland.
De PVV vindt ook dat minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) en staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) hun rol als toezichthouder van de NS 'niet voldoende hebben beseft'.
'Problemen spoor door marktwerking' (Foto: Novum)
There's only one way of life, and that's your own!
'Problemen bejaardenverzorging door marktwerking'
'Problemen ziekenhuizen door marktwerking'
'Problemen verwarden door marktwerking'
'Problemen postbestelling door marktwerking'
Vul maar aan.
Alleen moet dan niet de overheid zich met alles blijven bemoeien.
Moet de hele bedrijfscultuur om (semi ambtenaren).
En moet de top beseffen dat ze niet kunnen graaien uit de pot en dan naar een paar jaar weer oprotten en iemand anders de troep op laten ruimen.
Marktwerking betekent niet automatisch dat je de allergoedkoopste zooi moet aanschaffen.
Water duurder door marktwerking.
Zorg duurder door marktwerking.
Openbaar vervoer duurder door marktwerking.
Postbezorging duurder door marktwerking.
Voorzieningen die het algemeen nut dienen zouden niet in private graaihanden moeten zijn. En daar versta ik ook (centrale) banken onder.
En marktwerking op het spoor of in de zorg is moeilijk: je kan namelijk niet zo makkelijk van 'dokter' of 'trein' wisselen.
Het zijn geen wasmiddelen. Er ligt maar 1 spoor. En niet 15 sporen voor elke concurrent een.
Echter heeft marktwerking ook wel goede dingen gebracht.
Kijk naar de regionale lijnen in het Noorden. Toen NS daar nog treinen reed, reden er overdag maar 1 keer per uur treinen richting Delfzijl en Roodeschool.
Nu zijn dat er 2 en die rijden vaak gecombineerd en reizigersgroei is zo groot geworden dat men treinen te kort komt. Dus op zich valt er wel meer uit te halen wanneer er marktwerking is.
Echter, is de manier waarop het gebouwd is met subsidie etc, in mijn ogen niet voldoende om het project te laten slagen.
Liever terug naar 1 spoorwegonderneming, met een vooruitstrevende blik, en een waakhond die de boel in de gaten houdt. Desnoods een derde partij die groei detecteert waar mogelijk om zo het bedrijf de adviezen te geven waar men op moet/kan verbeteren.
[ Bericht gewijzigd door RurounikenshiN op dinsdag 9 juni 2015 @ 19:09 ]
Door de doodeenvoudige reden dat de eindgebruiker in al deze gevallen niet of bijna niet voor een andere marktpartij kan kiezen als hij of zij niet tevreden is. Dit is namelijk de voorwaarde waar een markt of een dienst aan moet voldoen wil marktwerking werken. Wordt aan die voorwaarde niet voldaan dan wordt het vanzelf een zooitje, dat is inmiddels keer op keer aangetoond en toch snappen die debiele beleidsmakers dat niet.
Ik denk dat het tijd wordt om de salarissen in de politiek eens drastisch te verhogen, dan komen er misschien eindelijk eens capabele mensen terecht op de stoeltjes van onze beleidsmakers.
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
Je kan dus concluderen dat het hele woord onterecht gebruikt wordt voor semi-overheidsclubs die niet zelfstandig zijn, waar de overheid het voor het zeggen heeft, en subsidie de boel aan de gang houdt. Typisch halfzacht gepolder dus!
Maak een keuze:
-OF een staatsbedrijf
-OF vrije markt, en dan volledig aan de markt overlaten zodat er een efficient en rendabel bedrijf ontstaat. Met concurrentie.
Ten eerste weet je niet hoeveel het koste toen de overheid het volledig regelde, aangezien alles collectief werd betaald uit de grote belastingpot. Ten tweede bestaan bovengenoemde diensten uit een overheids-component en een markt-component. Hoe bepaal je welk onderdeel verantwoordelijk is voor een andere prijs?
Zoals al eerder is gezegd, als de overheid het regelt, hebben wij geen idee van de kosten, dus blijven we in de illusie dat iets gratis of efficiënt is omdat alles direct wordt betaald van geld wat wij nooit in handen hebben gehad. Zodra iets gedeeltelijk via de markt wordt geregeld zien we de bedragen langskomen op onze afrekening en we zijn ons bewust van de kosten en de eventuele stijging.
Ga voor de grap eens uitrekenen hoeveel je ongeveer betaalt voor de politie of andere overheidsdiensten, je schrikt je rot..
Wat daar werkt hoeft hier helemaal niet te werken.
Althans als je er vanuit gaat dat ze allen gebruiken moeten maken van het huidige spoornetwerk(Immers is het niet erg realistisch dat ieder vervoersbedrijf zijn eigen spoorweg aanlegt
Als je voor marktwerking kiest, kom je dan toch al gauw uit op het systeem van aanbestedingen zoals dat nu eigenlijk al het geval is op de nevenlijntjes.
Gezondheidszorg
Energie en -vervoer
Watervoorziening
Riolering en vuilnisophaal
Daarnaast minstens één staatsbank, zoals de vroegere Postcheque en Girodienst met De Nederlandse Bank als controleorgaan en uitgifte van bankpapier.
There's only one way of life, and that's your own!
Maar: zie taimes aar zjeenzing
Echter mag je als ambtenaar 's-morgens nog steeds niet uit het raam kijken en werk je nog steeds aan een metalen bureau, omdat je anders 's-middags niets te doen hebt en hout werkt
O. Wacht...
Trouwens: de marktwerking heeft het OV verbeterd. Arriva en consorten hebben (samen met de decentrale overheden, maar tegen minder subsidie) een veel beter product weten te realiseren, met als gevolg meer en tevredener reizigers.
Waar is de marktwerking "mislukt"? Juist: door ernstige en diepgaande fraude die is gepleegd door... Juist. Het "staatsbedrijf" NS. Niet door de directeuren van die gehate commerciële bedrijven, maar door de directie van de NS. Afschaffen van marktwerking zou de prachtigste beloning zijn voor de NS. Een bedrijf dat al sinds het begin van deze eeuw een enorme teringzooi van het reizigersvervoer op het Hoofdrailnet maakt. Over mijn lijk.
Hoe die klapmongolen van SP en PVV er in vredesnaam bij komen dat het OV terug moet naar de overheid... Geschift. Totaal geschift.
Of ze nemen al het OV weer op als overheidsdienst, of ze verdelen de verschillende onderdelen en zetten er een onafhankelijke partij tussen (bij dit laatste: dus de NS raakt haar door de politiek bevoorrechte positie kwijt).
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
http://www.crow.nl/vakgebieden/verkeer-en-vervoer/bibliotheek
Valt me wel direct op dat mensen negatief zijn over de prijs.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken