Nieuws
Openbaar vervoer Amsterdam wordt uitstootvrij
Het openbaar vervoer in Amsterdam moet in 2025 100 procent uitstootvrij zijn. Om dat te bereiken schakelt het gemeentelijk vervoerbedrijf GVB over op elektrische bussen en bedrijfswagens, en gaat het de elektriciteit daarvoor zelf opwekken met zonnepanelen op GVB-panden en metrostations. Wethouder duurzaamheid Abdeluheb Choho en directeur Alexandra van Huffelen van het GVB ondertekenen woensdag afspraken daartoe.
De komende drie jaar gaan de eerste elektrische bussen en GVB-auto's de weg op. Op de eigen gebouwen heeft het GVB ruimte voor zo'n 2300 zonnepanelen. De gemeente en het vervoerbedrijf onderzoeken ook hoe de veerponten in de stad zo schoon mogelijk kunnen varen.
Vraag me alleen af of ze aan de stekker gaan, of inductieladen gebruiken
Lijkt mij niets anders dan een geldverslindend prestigeprojectje.
(dit is aardgas maar waterstof is nog ontvlambaarder)
Jammer dat "energie" altijd gebruikt wordt voor PR, en niet voor daadwerkelijk "zoden aan de dijk" zetten.
Aan de andere kant; nu de straten de bussen kunnen dragen, rijden ze nog steeds in de inmiddels autoluwe binnenstad en ik zou het niet anders meer willen.
onderzoek van paarjaar oud en voor auto's.
er zijn tegen woordig VEEL minder accu's nodig in een bus
[ Bericht gewijzigd door T42 op woensdag 15 april 2015 @ 10:49 ]
jah die oude zijn hybride nieuwe van bijv VDL zijn 100% electro. laden op bij de bushaltes.
"krijgt u per 1 mei een boete? ja of nee?"
en dan een digitaal bord verder op:
"nee" (mijn auto was dus jong genoeg)
inductie laden is leuk voor een GSM niet voor een bus. 10% verlies valt op 500mA niet zo op maar bij 500A wel.
en je moet de afstand tussen de vlakken heel klein maken, grote spoelen op de bus = extra gewicht. enz
zo kan het ook:
snachts aan de stekker voor rustig 100% laden en overdag fast laden.
foto
Maar dat is allemaal ook al goed verwerkbaar.
En accu's uit een voortuig krijgen een 2de leven voor ze gedemonteerd worden.
Gezien de stoffen die erin zitten zal ook een dode accu veel waard zijn om de materialen te recyclen. Daarnaast is dat veel beter hanteerbaar in accupakketten dan vervuiling uit een uitlaat wat overal rondgestrooid wordt.
Metaal vervuilingen zijn soms behoorlijk ernstig, maar veel plaatselijker. Lithium is inderdaad iets wat je niet in je voedselketen wilt ivm gevolgen, maar dat wordt natuurlijk ook geprobeerd te minimaliseren.
Bij het genereren van waterstof verlies je meer dan 50%, terwijl het laden van een accu maar 10% verlies geeft, en de waterstof motor heeft maar 25% rendement, tegen 80% voor een electromotor.
En als klap op de vuurpijl, accu's zijn nog voor verbetering vatbaar.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken