Dienstregeling NS aangepast om herfstweer
De NS rijdt vanaf maandag vanwege de herfst met een licht aangepaste dienstregeling op een aantal trajecten. Door vertrek- en aankomsttijden met een paar minuten te wijzigen kunnen vertragingen beter worden opgevangen. Ook hebben machinisten daardoor iets meer ruimte om rustig op te trekken en te remmen, waarmee ze schade aan de wielen kunnen voorkomen.
Later deze week is het gedaan met het nazomerweer. In de herfst kan het spoor glad worden door vochtige bladeren. De NS en Prorail nemen elk jaar diverse maatregelen om ongemak te voorkomen. Zo wordt op sommige sporen een speciale gel gespoten om het spoor stroef te maken. Ook worden bomen en struiken langs het spoor extra gesnoeid.
Op de trajecten die zijn aangepast vertrekken de treinen maximaal twee minuten eerder of later. Het gaat onder meer om de trajecten tussen Utrecht en Amersfoort, Arnhem en Zutphen, Almelo en Deventer en Haarlem en Amsterdam. De aangepaste tijden gelden tot en met 14 december.
De maatregelen hebben ook gevolgen voor het wegverkeer. Dat moet langer wachten omdat spoorbomen dicht worden gelaten tot alle reizigers zijn in- en uitgestapt en de trein weer is vertrokken. Dit om ongelukken te voorkomen als treinen bij een station 'doorglijden' door de gladheid.
Ondertussen bereiden de NS en Prorail zich ook al voor op de winter. Zo is vorige maand begonnen met het controleren van de wisselverwarmingen. Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) vindt dat de NS en Prorail de komende winter beter moeten presteren. Ze wil onder meer dat de NS langere treinen inzet bij winterse omstandigheden, iets wat de afgelopen winter onvoldoende is gelukt.