Inspectie onderzoekt hittetrein Schiedam
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat onderzoek doen naar de trein die maandag bij Schiedam strandde, waarbij acht mensen onwel werden. Dat blijkt uit een reactie van de inspectie aan belangenorganisatie voor reizigers Maatschappij voor Beter OV, meldt Metro vrijdag.
De inspectie gaat daarbij met name kijken naar de manier waarop de veiligheidszorgsystemen van betrokken partijen hebben gefunctioneerd. ILT waarschuwde naar aanleiding van een eerder onderzoek al dat reizigers onwel kunnen worden als de airconditioning uitvalt. Dat is in strijd met de zorgplicht van vervoerders en met de Arbowet.
De intercity bij Schiedam kwam maandagmiddag zonder stroom te zitten waardoor de airconditioning uitviel. De ruim tweehonderd inzittenden zaten meer dan een halfuur vast in een snikhete trein.
Land van open deuren intrappen. Maar dan wel door dik betaalde consultants en onderzoeksbureau's natuurlijk...
Wat wel verwijtbaar is in mijn optiek is de wijze waarop het personeel van de NS vervolgens gehandeld heeft. Een ruitje eruit tikken is een kleine moeite, zeker als iemands leven ervan afhangt.
Je kunt op straat ook bevangen worden door de warmte. In 99,99% van de gevallen sta je na een paar minuten weer op en is er niets meer aan de hand. Je moet echt wel heel lang, vele uren, blootgesteld worden aan ondraaglijke hitte wil je eraan bezwijken. Geen 30 minuutjes.
Verder is het echt levensgevaarlijk voor mensen die al gezondheidsproblemen hebben, bv. mensen met een zwak hart.
Van de acht mensen die flauw vielen, moesten er twee ter plekke door het ambulancepersoneel geholpen worden.
Wil je s.v.p. nooit meer dit soort onzin verspreiden?
Hieronder de soorten van warmte bevanging die er bestaan.
http://ggd.groningen.nl/m(...)omen-van-hittekwalen
Hoe verklaar jij die twee mensen die medische eerste hulp nodig hadden?
Hoe denk jij dat iemand wiens hart zwak is reageert op een hogere hartbelasting?
Hoe denk jij dat er O2 aangevoerd wordt als er geen ventilatie is?
Doe niet zo verdomd eigenwijs en ga je diep schamen.
Dat de modern treinstellen wel ramen hebben die open zouden kunnen, zijn deze gewoon keihard dichtgeschroefd. Anti-hufter-proofing maakt het in dit soort situaties gewoon erg vervelend voor sommige mensen. Waarom niemand het noodglas kapot beukte om dan de deuren (niet die aan het spoorkant) open te gooien.... :/
Waar bestond die 'medische hulp' dan uit? Weet je dat toevallig ook? Alleen afkoelen en wat vocht toedienen? Noem je dat medische hulp?
Ook al zou de trein volledig afgesloten zijn, dus luchtdicht hetgeen absoluut niet het geval is, dan kun je nog een flinke poos voort op de zuurstof die aanwezig is. In een ruimte bestaat de lucht normaal gesproken uit zo'n 21 procent zuurstof. In een afgesloten, is iets anders dan een besloten ruimte, kan dat dalen tot zo'n 18 procent. Hetgeen voldoende is om gewoon te blijven ademen. Pas als het fors onder deze grens komt krijg je het moeilijk.
Als er sprake had geweest van onvoldoende zuurstof dan hadden bijna alle zo niet alle passagiers flauw gevallen. Want de ene is weliswaar wat sterker dan de andere, maar allemaal krijgen ze onder de genoemde kritische grens (dus fors minder dan 18 procent zuurstof) problemen.
Het feit dat slechts 8 personen (waarvan dus kennelijk 2 personen het wat lastiger hadden dan de overige 6) van de meer dan 200 personen last van een flauwte kregen bewijst mijn punt volledig. Deze mensen hadden last van bevangen worden door de warmte, mogelijk omdat men eerder op de dag al langer in de felle zon had verbleven, omdat men erg moe was, te weinig vocht tot zich hadden genomen, misschien een paar drankjes hadden gedronken, enzovoort), en geen last van zuurstofgebrek.
BTW. In de meeste treinen, evenals huizen, auto's, gebouwen, enzovoort) heb je geen (werkende of defecte) airco of mechanische ventilatie. Dat wil niet zeggen dat er daardoor geen zuurstof in genoemde binnen kan komen. Je theorie is dus onzin. Een trein is een gesloten maar geen besloten ruimte. Het verschil is nogal belangrijk.
Heb jij wel eens in een trein gezeten waar de stroom uitviel en de zon lekker op inbrande op een lekkere warme(snikhete) dag?
Ik heb geen gezondheids problemen enzo, maar ik voelde me echt niet fijn na een half uur.
In een bijna afgesealde ruimte blijft het zuurstof/koolstofdioxide gehalte natuurlijk gelijk aan de buitenlucht.
Die trein is dan wat groter dan een auto, maar beiden kunnen stampvol met mensen zitten met voor die mensen de zelfde ruimte waarbij in een trein als het een klein beetje tegen zit staande passagiers vervoerd worden.
Neem nu eens een hete dag en sluit die trein en auto stilstaande vol passagiers af deuren dicht.
Zie je dan dat in die trein vrijwel net zo gauw dan in de auto mensen onwel worden?
Ik stond net in de file, die auto's kunnen de ramen nog open doen, maar in die tegenwoordige treinen moet je het vaak hebben van de airconditioning.
Als die uitvalt omdat de stroom niet meer op de leiding staat ben je in die trein slecht af.
Er is zelfs voor gewaarschuwd dat de moderne intercities niet zonder stroom moeten komen te staan omdat dit een risico kan zijn ivm luchtstroom/zuurstof toestroom.
Dat jij en ik er geen gezondheidsklachten aan overhouden betekend niet dat het gezond is voor iedereen. 20,90% zuurstof 'normaal'. Kan mensen al een probleem geven zodra het onder de 20% valt. En dat kan vrij vot met 200man in een stalen buis.
Als die kabine bijna vol zit op een warme broeierige dag kan het best vlot gaan.
Airco is niet alleen verkoeling.
Kritische grens is heel wat anders dan een grens waaronder mensen gewoon gezondheidshinder aan kunnen ondervinden. Niet iedereen is een sterke gezonde jongeman.
Stilstaande lucht in kleine ruimtes is gewoon ongezond, vooral als je met veel mensen in die ruimte zit en dan ook nog een zon op je zit in te branden.
http://members.shaw.ca/tfrisen/how_much_oxygen_for_a_person.htm
Kopje 3, kost 1 persoon 2 uur per kuub voordat het zuurstof gehalte onder de 17,5% valt (die kritieke grens waar jij het over had)
200 man in trein, 4-5 kabines op de intercities die niet het halve land doorkruizen. ~5kuub per persoon.
En dat is als je compleet stil op de grond ligt. Zullen er weinig doen.
Kan best hard gaan die verschillen in zuurstof, nogmaals niet iedereen is een sterke gezonde jongeman, genoeg mensen die al moeite zat hebben met 20,9%.
Paupervervoermiddel
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken