Brawn: "Verbod omwisselen banden raakt Mercedes"
Mercedes-teambaas Ross Brawn is niet blij dat na de Grand Prix van Groot-Brittannië een verbod uitgevaardigd is op het omwisselen van de achterbanden. Mede hierdoor worstelde het team uit Brackley afgelopen weekend tijdens de Grand Prix van Duitsland op de Nürburgring.
Het omwisselen van de Pirelli-achterbanden leidde tot een klein prestatievoordeeltje voor alle teams, omdat de slijtage minder was. Op Silverstone bleek echter dat de banden niet bestand waren tegen de krachten die erop vrij kwamen. Om risico's van nieuwe klapbanden uit te sluiten werden een aantal maatregelen genomen, waaronder het verhogen van de minimale bandendruk en het verbod op het omwisselen van de achterbanden.
Mercedes paste de wisseltruc voor het eerst op Monaco toe en leek hierna de bandenslijtage onder controle te hebben, maar nu is het probleem terug. Brawn: "De constructie van de banden is aangepast en de mogelijkheid om de banden om te wisselen was een mooie mogelijkheid om de druk op de banden op te vangen. Dat kun je met deze banden niet meer doen en hierdoor worden onze banden te warm en krijgen wij hier weer problemen mee."
Volgens Brawn was er op de Nürburgring een duidelijk verschil tussen de eerste en tweede helft van de race waar te nemen. "De eerste helft van de race was dramatisch. In de tweede helft was er veel minder brandstof aan boord, was het koeler en waren de banden wel op de juiste bedrijfstemperatuur. Dat laat zien hoe kritiek de situatie voor ons is. We moeten een oplossing vinden om de problemen op te lossen."
Dit moet pirelli toch ook hopen geld kosten, als in een slechte naam bij de consument.
Al deze rommel de afgelopen 3 jaar is vrijwel nergens goed voor geweest.
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
Mercedes was namelijk het laatste team wat er achter kwam dat het omwisselen van de banden een voordeel bood.
Dat truukje heeft Pirelli ze laten testen bij die illegale 3-daagse test en daarne hebben ze er bij Monaco, Canada en Silverstone dus voordeel bij gehad.
Dat was weliswaar leuk voor het loopvlak, maar het karkas van de band was specifiek voor het gebruik aan de juiste kant van de wagen ontwikkeld, met als gevolg dat op een erg belastend circuit de band het niet meer uithield.
Dat is geen ontwerp-fout geweest, het is nooit de bedoeling geweest om de banden aan de verkeerde kant te monteren.
Het is wel een gevolg van de eis aan Pirelli om banden te maken die zwak genoeg waren om bandenslijtage een factor te maken in het racen die de coureurs in de gaten moesten houden. Pirelli moest daardoor een band maken met een vrij subtiele balans : een coureur moest de race erop kunnen uitrijden als hij (zij?) niet al te gekke dingen deed. Het was voor Pirelli makkelijker en goedkoper geweest om een band te maken die het probleemloos een complete race zou uithouden, ongeacht de rijstijl van de coureur.
Het geeft aan hoezeer de F1 een farce aan het worden is : het team wint dat er het beste in slaagt de regeltjes te laten aanpassen aan hun coureurs en wagens.
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
Ligt eraan hoe ze het Kevlar verwerkt hebben.
De banden van vorig jaar waren symmetrisch waardoor het niet uitmaakt. De banden van dit jaar niet, waardoor het wel uitmaakt. Als ze dezelfde constructie toepassen waarin alleen het staal is vervangen door Kevlar lijkt het me dat de banden dan nog steeds a-symmetrisch zijn en dus omwisselen nog steeds een voordeel kan zijn.
Vanaf Hongarije wordt de constructie van vorig jaar toegepast (met de compounds van dit jaar) waardoor het niet meer uitmaakt.
\[b\]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."\[/b\] - Joe Saward
\[b\]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."\[/b\] - Joe Saward
Maarja, op de een of andere manier lijkt het net of jij precies overal anders over denkt dan ik
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken