Nieuws
[F1] Uitslag kwalificatie China
Lewis Hamilton heeft bij de Grand Prix van China de poleposition veroverd. De Engelsman van Mercedes bleef in de kwalificatie Kimi Räikkönen bijna drie tienden van een seconde voor. Fernando Alonso mag morgen als derde vertrekken.
Red Bull kende geen goede kwalificatie. Mark Webber start slechts als veertiende, terwijl regerend wereldkampioen Sebastian Vettel besloot om uit tactische overwegingen geen tijd te zetten in de derde kwalificatie. Giedo van der Garde zal morgen als laatste aan de race beginnen. Hij kwam net tekort op zijn teamgenoot Charles Pic en start als 22e.
Uitslag kwalificatie
Pos | Coureur | Team | Tijd | Verschil | Ronden |
1 | L. Hamilton | Mercedes | 1:34.484 | 9 | |
2 | K. Räikkönen | Lotus | 1:34.761 | +0:00.277 | 11 |
3 | F. Alonso | Ferrari | 1:34.788 | +0:00.304 | 12 |
4 | N. Rosberg | Mercedes | 1:34.861 | +0:00.377 | 9 |
5 | F. Massa | Ferrari | 1:34.933 | +0:00.449 | 12 |
6 | R. Grosjean | Lotus | 1:35.364 | +0:00.880 | 9 |
7 | D. Ricciardo | Toro Rosso | 1:35.998 | +0:01.514 | 15 |
8 | J. Button | McLaren | 2:05.673 | +0:31.189 | 12 |
9 | S. Vettel | Red Bull | -:--.--- | -:--.--- | 13 |
10 | N. Hülkenberg | Sauber | -:--.--- | -:--.--- | 11 |
11 | P. di Resta | Force India | 1:36.287 | 9 | |
12 | S. Perez | McLaren | 1:36.314 | +0:00.027 | 10 |
13 | A. Sutil | Force India | 1:36.405 | +0:00.118 | 11 |
14 | M. Webber | Red Bull | 1:36.679 | +0:00.392 | 6 |
15 | P. Maldonado | Williams | 1:37.139 | +0:00.852 | 10 |
16 | J. Vergne | Toro Rosso | 1:37.199 | +0:00.912 | 12 |
17 | V. Bottas | Williams | 1:37.769 | 3 | |
18 | E. Gutierrez | Sauber | 1:37.990 | +0:00.221 | 5 |
19 | J. Bianchi | Marussia | 1:38.780 | +0:01.011 | 6 |
20 | M. Chilton | Marussia | 1:39.537 | +0:01.768 | 3 |
21 | C. Pic | Caterham | 1:39.614 | +0:01.845 | 6 |
22 | G. van der Garde | Caterham | 1:39.660 | +0:01.891 | 6 |
Dat wordt een interessant begin van de race morgen, met Vettel en Button op de medium band, en de rest die na 5 ronden naar binnen zal moeten.
Ricciardo doet mij een groot plezier, ik had net een Toro Rosso framepje aangeschaft in de manager.
Zal een saaie race worden denk ik met een Hamilton die makkelijk weg rijdt bij de rest.
Sporten voor Sophia
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
Mijn grootste angst is dat RedBull straks nog wint ook, dan krijg je dat er meer teams de 3e Q niet meer serieus nemen en alleen nog voor het bandensparen gaan.
Zoiets debiels kan toch niet de bedoeling zijn geweest van het kunstmatig 'spannend' maken van de races door de banden te verkloten?
Wat mij betreft gaan we weer tanken en nemen we banden die 15 rondjes voluit meegaan.
Ross Brawn die doodleuk tijdens de Franse GP tegen Schumi zegt: oh eehh.. we hebben 10 qualifying laps van je nodig anders halen we het niet met de 3-stopper.
En Schumi die dan ronde na ronde sneller en sneller gaat dan de Q tijden.
Fan-tas-tisch was dat.
Sporten voor Sophia
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny\[/i\]
Ik verlang echt helemaal niet terug naar de tijd dat degene die van pole vertrok 60 ronden vooraan reed tot de finish, waarbij de race vaak al werd beslist op zaterdag. De lol moest toen nog wel eens komen van opgeblazen motoren en crashes, dat is ook geen goede zaak.
Kunstmatig of niet; hoe meer factoren van invloed zijn op de uitslag, hoe tactischer het wordt, hoe minder voorspelbaar het wordt, hoe leuker ik het vind.
Ik vind het dan niks meer met de pure sport te maken hebben.
Als de FIA besluit om er allerlei onvoorspelbaarheden in te proppen dan is het voor mijn gevoel steeds minder zo dat de snelste auto/coureur wint.
Je hebt gelijk als je zegt dat een race niet 100% voorspelbaar moet zijn.
Jantje die vanaf pole vertrekt en dan 60 rondjes op kop rijdt is ook saai.
Maar zoals het nu is, coureurs die klagen dat ze op 80% van hun kunnen rijden (Rosberg, Sutil, Schumacher, Hamilton(?) ) omdat ze zo de banden moeten sparen is gewoon heel erg triest.
Ik wil dat een coureur 95% van de race op 95% van zijn kunnen rijdt.
En dan 5 rondjes echt op de limiet om iemand te passeren in een gewaagde actie.
Maar het fiasco van deze Q waarbij zelfs topteams gewoon binnen blijven staan daar wil ik heel graag vanaf.
We wachten de race van morgen nog even af.
Misschien valt het allemaal wel mee en zijn er teams die 15 rondjes op soft rijden.
Maar als we straks de eerste mensen al na 3 rondjes binnen zien komen moet er echt wat gedaan worden.
Misschien gaan deze options iets te snel aan gort, maar ik vind het heerlijk dat ik geen flauw idee heb wie morgen de race gaat winnen. Wat mij betreft hebben Rosberg, Hamilton, Raikkonen, Alonso en Vettel even veel kans. En het zou me ook niet eens verbazen als iemand buiten deze vijf hem morgen wint.
In de tijd dat het enkel de vraag was of Schumacher een of twee handen opsteekt als hij weer als eerste over de finish rijdt, kon F1 mij niet boeien.
Maar ik geef toe dat dat het andere uiterste is. Dat is niet heel anders dan de periode waarin de benzine die je had na kwalificatie niet aangevuld mocht worden, en er af en toe een grapjas die voor de show op pole had gekwalificeerd na twee ronden de pits in dook, toch?
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken