'WNF steekt geld vooral in reclame'

Het Wereld Natuur Fonds (WNF) en zijn moederorganisatie WWF geven enorm veel geld uit aan reclame en marketing. Een veel kleiner deel wordt daarwerkelijk besteed aan natuurbeschermingsprojecten. Dat meldt de Telegraaf vandaag.

De natuurorganisatie zou volgens een rapport van de Groene Rekenkamer misleidend te werk gaan. Van elke binnengekomen euro gaat maar 55 cent naar daadwerkelijke natuurprojecten. 

Volgens het WNF gaat 81 procent naar natuurbescherming. De Groene Rekenkamer zegt dat het slechts om 55 procent gaat. "Bijna alle activiteiten bij het WNF heten natuurbescherming”, zegt onderzoeker Rypke Zeilmaker. "Campagnes en advertenties die de WNF-visie vermarkten en het promoten van WNF-initiatieven vallen er allemaal onder. Volgens de definitie beschermt het WNF dus ook de natuur als er met kinderen wordt geschaatst op de Jaap Edenbaan, gekleed in ijsbeermutsen en -pakken, onder de campagnetitel ’IJsbeer In Nood’".

In een reactie stelt een WNF-woordvoerster dat alle jaarrekeningen door accountants zijn gecontroleerd. "En er zijn zware criteria gesteld aan hoe we rapporteren. Maar posten als publiciteit en personeelslasten worden zeker wel gezien als natuurbeschermingswerk. Marketing en communicatie zijn essentieel voor ons.