McLaren blijft flexibele vleugels bestrijden
McLaren-teambaas Martin Whitmarsh wil de flexibele voorvleugels in de Formule 1 aan blijven pakken. Hij wil dat fotobewijs geaccepteerd wordt, zodat de concurrentiestrijd eerlijk wordt.
Red Bull Racing en Ferrari gebruiken voorvleugels die veel verder door kunnen buigen dan bij de rest van de teams. Toch hebben zij in België de zwaardere tests van de FIA doorstaan. Even leek het er op dat beide renstallen de vleugels toch aangepast hebben, maar het Duitse Auto Motor und Sport bezit foto's die aantonen dat de voorvleugel van Mark Webber bij het aanremmen van een bocht toch bijna het asfalt raakte.
Whitmarsh wil dat er ingegrepen wordt, omdat de vleugels niet aan de regels voldoen. "Een punt aftrek per millimeter. De FIA zou dit fotobewijs moeten toelaten. Auto’s waarvan de vleugels in de remzones systematisch dichter dan 65 millimeter bij het asfalt komen, moeten uitgesloten worden van de races," zei de Britse teambaas.
Ondertussen denkt Mercedes Grand Prix-teambaas Ross Brawn te weten hoe het systeem werkt. Hij voegt er aan toe dat er voor zijn renstal dit jaar geen tijd genoeg meer is om het systeem te implementeren. Het zou hiervoor te complex zijn.