Verkooppraktijken energiebedrijven nader onderzocht
De Nederlandse Mededingingsautoriteit en de Consumentenautoriteit zijn een nader onderzoek gestart naar de misleidende verkooppraktijken van een klein aantal energiebedrijven. Dat schrijft demissionair minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven (CDA) in een brief aan de Tweede Kamer.
De bewindsvrouw kondigde begin dit jaar een onderzoek naar de misleidende colportage aan. Reden was het toenemende aantal klachten. Dit beeld wordt bevestigd door het onderzoek. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn driehonderd meldingen binnengekomen via ConsuWijzer, schrijft de bewindsvrouw. Veel mensen stellen het niet op prijs als ze aan de deur worden lastiggevallen.
Bij zeventig procent van de klachten gaat het om 'slechts enkele bedrijven'. Bij deze bedrijven lijkt dan ook 'structureel iets aan de hand' en de toezichthouders zijn een nader onderzoek gestart. Om welke bedrijven het gaat, meldt de minister niet.
Zij wijst erop dat deze vorm van misleiding aan de deur door energiebedrijven 'stevig' kan worden aangepakt. "De voorlopige resultaten van het onderzoek van de toezichthouders geven mij het vertrouwen dat de toezichthouders hier bovenop zitten en indien nodig actief zullen handhaven." Bedrijven die over de schreef gaan, kunnen bijvoorbeeld boetes tegemoet zien.
Ja houdoe!
En waarom? Omdat ze op provisie basis betaald worden. Kortom, als ze een klant in de shit helpen dan is dat niet hun probleem en hun beloning hebben ze al binnen.
Gemiddeld gezin kan tot 150,- besparen.
Wij als bedrijf zijnde met een verbuik van 10.000 kWh is iedere 1ct verschil
100 euro.
De NEM is toch wel de slechtste energiemaatschappij die er maar is met hun misleidende toegevoegde heffing/toeslagen waardoor het kale tarief erg laag lijkt.
[ Bericht gewijzigd door rvdkley op vrijdag 7 mei 2010 @ 17:06 ]
En variable contracten (bijv: actieprijs) in een periode dat de tarieven daarna weer gaan stijgen.
Zodat je in het begin iets voordeliger uit bent maar uiteindelijk juist niet meer.
Volgens mij probeert elke energiemaatschappij wel iets aan te smeren door huis aan huis verkopers. Hier ook al 2 of 3 langs geweest. Opzouten met die zooi.
Ik zou niet eens weten hoe ik een klacht bij hen neer kan leggen. Maar dat is sowieso zinloos omdat ze zo lang doen over het in behandeling nemen van een klacht dat er toch niks meer te bewijzen valt wanneer het eindelijk eens zo ver is. En zo worden de meeste klachten wel geseponeerd en is elke NMA medewerker bezig met zinloos zijn tijd te verdoen.
Dat heeft elke overheid sinds de jaren '80 nogal nagelaten.
edit: ben 1 keer meegeweest om te kijken hoe de colportage ging, dan staat het schaamrood wel op je kaken
De 2e keer heb ik ze direct afgekapt om vervolgens een telefonische enquête te beantwoorden. Dat was uiteraard niet heel positief.
Oh en ik begrijp ook niet hoe NEM z'n naam heeft kunnen krijgen. D'r bestaat al een tijdje NEM Energy Services, een bouwer van elektriciteitscentrales. Website is www.nem.nl. Heeft volgens mij niets te doen met de prutsers van de Nederlandse energie maatschappij.
[ Bericht gewijzigd door ThingFish op vrijdag 7 mei 2010 @ 18:36 ]
voorbeeldje: NUON variabel
ex btw: 7.18ct
inc btw: 8.54ct
incl btw en energiebelasting 22,90 ct!!!!!
een halve ct goedkoper voor energie is voor een gemiddeld gezin 17,50 op jaarbasis
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
Het mooiste voor een particulier die terug levert is gewoon de ouderwetse draaischijf meter.
En dan zullen we 'ons' aardgas maar even helemaal buiten beschouwing laten.
En de bijkomende 'netwerk' kosten voor de bemetering en laatste kilometers kabel tussen hoogspanningsnet en de eind distributie aan huis.
In onze kabel was vorig jaar een mof gepoft en toen ze gingen graven had die monteur er de tekeningen bij die dateerden de kabel op ruim zeventig jaar ouderdom,vandaar dat het ook nog bituum lood en oliepapier was.
Met andere woorden de afschrijving van ons(70jaar geleden was het nog allemaal overheid)stroom netwerk is nihil en staat niet in verhouding tot de kosten die ons als gebruikers worden opgelegd.
Driefasen aanvragen kan maar kost ons tien ruggen omdat er een nieuwe kabel moet worden gelegd.
De oude is verdomme reeds honderd keer afbetaald en dan moeten we zelf de nieuwe betalen.
En daarna ook nog maandelijks meer vastrecht voor een aansluiting op onze zelf betaalde kabel!
Het is dat het om de toko van mijn zwager gaat en die een vrouw heeft die geen diesel dampende aggregaat in de tuin wil.
Maar ik zou godverdomme eigenhandig de essent aansluiting afsluiten als die lui dat zelf niet zouden doen als ik zo vrij zou wonen.
Openhaard met CV Zonnepanelen voor als je een keertje lui de haard niet wil stoken en zomers ook warm water wil.
Paar zonnepaneeltjes er naast voor de stroom zodat je alleen diesel verbruikt als de wasdroger draait en klaar.
Voordeel is altijd redunant stroom en warmte.
Nadeel,de investering is ca 40k en dat verdien je aan opzeggen van gas/stroom pas met vier jaar terug.
Goedkoper kan ook maar dan mis je net het gemak van veel stroom/warmte als je dat een keer nodig hebt.
Mensen onderschatten vaak wat een huishouden met kinderen aan piekvermogen kan trekken.
Katten met foto's
Katten met Filmpjes
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken