Ongeluk Schiphol: piloten maakten slechte doorstart
De piloten van het Turkish Airlines-toestel dat in februari vorig jaar neerstortte bij Schiphol, hebben verzuimd een adequate doorstart te maken. Dat staat in het donderdag verschenen eindrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Het vliegtuig kampte met een defecte linker radiohoogtemeter, die een te lage hoogte aangaf. Hierdoor ging het automatische gashendelsysteem zich gedragen alsof het toestel zich in de laatste fase voor de landing bevond. Het gas ging eraf, waardoor het vliegtuig uiteindelijk te langzaam vloog om in de lucht te blijven. Hierdoor stortte het neer.
Signalen dat het vliegtuig te langzaam vloog, werden echter door de bemanning niet opgemerkt. Dit werd deels veroorzaakt doordat de luchtverkeersleiding onvolledige aanwijzingen gaf, waardoor de piloten de aanvliegroute voor de daling niet van onderen, maar van boven benaderden. Dit had als gevolg dat er even geen gas hoefde te worden gegeven. Het probleem werd hierdoor 'gemaskeerd', stelt de raad.
Toen als laatste waarschuwing de knuppels begonnen te trillen, had de Boeing nog een doorstart kunnen maken, maar die werd niet correct uitgevoerd. In plaats van vol gas te geven, bleef de gashendel nog zeven seconden dicht. Toen alsnog maximaal vermogen werd gegeven, was het te laat en stortte het toestel neer.
Pieter van Vollenhoven, de voorzitter van de Onderzoeksraad, zei tijdens de presentatie dat de piloten de crash hadden kunnen voorkomen. "Als zij hadden gereageerd op de waarschuwing, dan was er niets gebeurd." Van Vollenhoven wees erop dat hetzelfde euvel zich in de twee dagen voor de fatale vlucht tweemaal had voorgedaan in hetzelfde vliegtuig. Toen wisten de piloten het op te lossen.
Vliegtuigbouwer Boeing en vele luchtvaartmaatschappijen waren al jaren op de hoogte van de problemen met de hoogtemeter. Er werd niets aan gedaan, omdat het te boek stond als een technisch probleem en niet als een veiligheidsprobleem. Het werd ook bijna nooit gemeld door piloten, omdat zij het zelf altijd wisten op te lossen.
Van Vollenhoven kan begrip opbrengen voor dit standpunt, al vindt hij wel dat de vliegtuigbouwer eerder actie had moeten ondernemen. Ook vindt hij dat piloten beter moeten worden getraind op dit soort situaties.
Naar aanleiding van het ongeluk is het probleem met de hoogtemeter in de moderne types 737 inmiddels verholpen. Bij de oudere types, zoals dat van de crash, wordt 'naarstig' gezocht naar een oplossing, aldus de Onderzoeksraad.

Piloten maakten slechte doorstart (Foto: Novum)
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
\[i\]What would life be like without rhethorical questions?\[/i\]
Dus ja, ze hadden dit binnen 2 seconden moeten weten en reageren. Bij twijfel gewoon doorstart maken. Beter een keer teveel, dan te laat erachter komen...
Edit:
Heb jij wel eens 7 seconden moeten denken als je op een file afrijd, of voor een verkeerslicht dat op rood springt? Dan weet je toch ook binnen 1 seconden wat je moet doen?
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
Ontopic:
Dat de vliegers fouten hadden gemaakt was een ieder met wat luchtvaartkennis wel duidelijk, alleen is het wel handig dat het rapport dit dan ook echt bevestigd.
Een klassiek voorbeeld van het gatenkaas model waarbij onafhankelijke gebeurtenissen leiden tot een ongeval. Op zich had de kapotte hoogtemeter geen ongeluk moeten veroorzaken en die vliegers willen ook niet dood, dus die letten best op, maar net die ene dag op dat ene moment waren er verschillende omstandigheden die ervoor zorgden dat een semi-onschuldig mankement toch niet goed doorgedacht werd en gecombineerd met aandacht op andere vlakken tot dit ongeval leidde...
Triest, maar bijna onvermijdelijk...
C. Sagan
De piloten waren Kut.
Weet niet hoor, maar volgens mij waren ze Turks?
C. Sagan
m.a.w. zoals the_stranger al aangaf een samenloop van omstandigheden en fouten bij meerdere personen/instanties die uiteindelijk tot het ongeluk leidde.
To keep up with me, you got to me sharp.
To be me, you got to be joking!!
C. Sagan
De trainee gaf inderdaad gas, echter ook niet vol gas. Toen de captain het overnam liet de trainee de gashendels los en werden deze weer naar achteren getrokken door het systeem. De captain heeft daarop het systeem uitgeschakeld, maar helaas verzuimd zelf gas te geven.
Als laatste waren er wel degelijk meedere (zeg maar vele) waarschuwingen dat er iets mis was met het vliegtuig en dat had ene indicatie moeten zijn om weer de lucht in te gaan.
Dus ze overtraden regels, letten niet op de kritische vlieginstrumenten, negeerden kritische waarschuwingen en herstelden niet juist. De verkeersleiding heeft een rol gespeeld, maar als dat al een bijdrage leverde aan het ongeval, was dat miniem en werd zeker versterkt door de acties van de vliegers.
C. Sagan
Want foei voor die piloten, ze hebben bij een vliegtuigongeluk voor 9 doden gezorgd...
Dat gebeurt nooit bij vliegtuigongelukken....
C. Sagan
Ik had wel al de feiten en heb daarop mijn conclusie gebaseerd, die dus 100% correct blijkt te zijn.
De captain was niet aan het vliegen. De co-piloot was aan het oefenen. Als er dan iets fout gaat zit er ook zeker nog wel een paar seconde tussen voordat de captain het kan overnemen.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken