CDA verwerpt voorstel kilometerheffing
Het CDA steunt niet langer de plannen voor de invoering van de kilometerheffing zoals die zijn ingediend door demissionair minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA). Dat bleek vandaag tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer. De voormalige coalitiepartners PvdA en ChristenUnie reageren met verbijstering.
Het debat werd gevoerd naar aanleiding van het besluit om de kilometerheffing controversieel te verklaren. Eurlings kondigde daarop gisteren aan om de heffing voorlopig in de ijskast te zeggen.
Kamerlid Ger Koopmans zei dat hij 'grote twijfels' heeft gekregen nadat het voorstel tot in detail is toegelicht door ambtenaren. Ook bestaan er in het land 'grote ontevredenheid' over onderdelen van het plan, waarbij de motorrijtuigenbelasting wordt verhoogd in combinatie met het verlagen van de aanschafbelasting bpm, zei de CDA'er, die tot nu toe het beleid van zijn minister altijd verdedigde.
"In de samenleving wordt het niet begrepen" Deze vorm van kilometerheffing is daarom niet de 'juiste weg', aldus Koopmans. Hij is niet tegen het principe van kilometerheffing, die de komende tientallen jaren volgens hem onvermijdelijk gaat worden. "Een vorm van beprijzing zal een keer een rol gaan spelen."
De opstelling van Koopmans kwam hem op de hoon te staan van voormalige coalitiegenoten PvdA en ChristenUnie, nog steeds wel pleitbezorgers van de heffing. Ernst Cramer (CU) zei 'verbijsterd' te zijn door de bijdrage van Koopmans. Lia Roefs (PvdA) sloeg Koopmans om de oren met eerdere citaten waarin hij zich nog een voorstander toonde van het systeem. De CDA'er is de weg kwijt, aldus Roefs.
Alsof die info er niet altijd al is geweest.
Trap er niet in
Want na de verkiezingen staat het weer op de agenda bij ze.
En na de verkiezingen gaan ze natuurlijk gewoon weer op de oude voet verder. Net als vorige keer, maar nu ligt het er NOG dikker bovenop.
▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Als ze één jaar op pluche zitten dan zijn ze ineens weer voor de kilometerheffing, alleen dat is het naampje waarschijnlijk anders.
Europese grondwet vs Verdrag van Lissabon anyone ?
Uiteindelijk zal het er wel op neerkomen dat beiden er komen en de automobilist gewoonweg nóg verder wordt uitgemolken.
Dat veel CDA'ers eigenlijk niet voor het systeem waren was voor de politieke volgers allang duidelijk.
Nu de coalitie niet meer bestaat heb je natuurlijk ook niets meer te maken met een coalitieaccoord en kun je gewoon weer je eigen koers varen.
De PvdA moet wat dat betreft niet piepen, in een coalitie kun je een gegarandeerde meerderheid halen, zonder coalitie gaat dat nu eenmaal niet zo makkelijk.
De kilometerheffing was er om de PvdA wat te geven, het nu niet meer steunen is een manier om de VVD alvast wat te geven.
Zo simpel is politiek, niet meer, niet minder.
- Geen privacy schendende maatregelen nodig;
- hoef je geen dure kastjes in te bouwen;
- schonere auto's betalen minder;
- een compleet groene auto van de toekomst hoeft dan niks te betalen zoals het hoort, want die geeft ook geen vervuiling.
Het laatste is de politiek bang voor, dat ze in de toekomst geen belasting meer kunnen krijgen van de auto.
En vervolgens een belasting op linkse reacties op Fok!
Flikker toch op man met meer belastingen, wat dit land nodig heeft is een afgeslankte, flexibelere overheid die de burger beter van dienst is. Spaar je enorm veel geld mee uit dat je de burger wederom terug kan geven.
Tis toch van de zotte dat de overheid de laatste 30 jaar alleen maar verder is gegroeid, meer geld is gaan uitgeven, terwijl ze steeds minder voor de burger doen.
Waar is dat geld dan gebleven? Ergens moet het blijven hangen!
he he he als de km heffing er ooit komt dan gaan niet auto rijders ook meer betalen door inflatie en ingezetenen tax
Hoe zat dat nou toch komen?
Maar goed...
1: Het zou NIET duurder worden om te autorijden, voor de gemiddelde gebruiker. Waarom zouden we dan nu wel opeens extra belast moeten worden?
2: WE DOEN AL AAN REKENINGRIJDEN! We hebben accijns! Als je meer rijdt, betaal je dus ook meer! Rij je minder of zuiniger, dan betaal je ook minder! We hebben dit hele nieuwe systeem dus niet nodig.
3: Wat ons brengt bij punt 3: de echte reden dat ze dit willen invoeren, is de afschaffing van de BPM, ivm de EU regels hierover, waardoor de overheid dus inkomsten mist.
4: We betalen hier in NL al MEER aan het autorijden en bezitten dan vrijwel ieder ander land in de wereld. Is het wanbeleid nu werkelijk zo erg dat ze nu nog niet rond kunnen komen met de al massale inkomsten die ze uit onze zakken kloppen (retorische vraag natuurlijk, want ik weet het antwoord al.
Ooit van verkiezingen gehoord?
Het volk krijgt de regering die het verdient. De Nederlandse bevolking verdient het gewoon om onderdrukt en bestolen te worden.
Gek he dat hij uit de politiek stapt
Overigens een echte christen streek dat dan weer wel
Tja, dat ben ik me helaas ook bewust.
Wellicht was het beter geweest als we nu nog gewoon de Spanjaarden of de Duitsers hier aan de macht hadden gehad.
Koopmans zegt:,, We zijn tegen omdat er geen draagvlak is, maar in de komende tientallen jaren komt de km heffing ook zonder draagvlak onvermijdelijk tot stand. Onze accijns is geen vorm van beprijzing.
Aldus Koopmans van het CDA..
Bij beleidsprocessen leert men: geen succesvol beleid zonder draagvlak.
Bij Economie leert men: Accijns is beprijzing.
Dhr Koopmans heeft er geen kaas van gegeten
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
ROFL
Oud nieuws maar wel illustratief..
http://goedgelovig.wordpr(...)nende-en-een-ballon/
of zoiets
'Bezitten' en 'gebruiken' zijn twee verschillende dingen.
Als ik jou was zou ik je mening nog eens heel goed bekijken, want de basis ervan zit al niet goed in elkaar.
Je gaat ook volledig voorbij aan het feit dat de meeste mensen die veel rijden ook veel bijdragen aan de economie. Je gaat dus mooi wel ergens in de basis van de economie ingrijpen. Er zullen veel mensen zijn voor wie hun werk niet meer lonend is omdat de kosten hoger worden dan de opbrengsten. Als je dat ten tijde van een crisis gaat doen ben je echt niet goed wijs.
Het CDA probeert zijn gezicht te redden. Ze hebben het altijd openlijk gesteund, terwijl ze zelf blijkbaar vonden dat het aan nogal wat kanten rammelde.
Ik vind het een beetje zwak. Als ze ballen hadden gehad, hadden ze gedebatteerd totdat er een compromis was gekomen. Nu lijkt het er meer op dat het een handjeklap beslissing is geweest. "Als jullie nou ondanks je bezwaren voor de kilometerheffing stemmen, zullen wij ondanks onze bezwaren voor de [vul maar wat in] stemmen".
Dat noem je 'het volk verkwanselen'. Dat mag nooit gebeuren in een democratie. Ik vind het best ernstig.
Zoals ik eerder al aangaf zijn niet alle aspecten aan de orde gekomen tijdens de debatten (privacy, kosten voor de burger). Dat de coalitie het (in eerste instantie) eens was met de invoering van de kilometerheffing betekent dat er achterkamertjes-afspraken zijn gemaakt. Was dat niet waarop het eerste Paarse kabinet destijds gevallen was?
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken