Onderzoek naar verkoopmethoden energiebedrijven
Er komt een onderzoek naar de agressieve huis-aan-huis verkoopmethoden van energiebedrijven. Dat schrijft minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven (CDA) vandaag in antwoord op Kamervragen.
Uit een uitzending van consumentenprogramma Kassa bleek onlangs dat er energiebedrijven zijn die agressief huis-aan-huis klanten werven. Hierdoor voelen mensen zich later vaak bekocht. Ook zijn via ConsuWijzer sinds oktober ongeveer tweehonderd klachten binnengekomen over agressieve en misleidende werving door energiebedrijven.
Van der Hoeven wil nu weten of sprake is van een structureel probleem en heeft de toezichthouders gevraagd dit uit te zoeken. Ook wil zij weten of deze misstanden met bestaande maatregelen kunnen worden aangepakt of dat aanvullende sancties nodig zijn. Het onderzoek moet voor 1 mei zijn afgerond.
Om in de tussentijd consumenten beter te informeren over hun rechten bij verkoop aan de deur start de Consumentenautoriteit volgende maand een voorlichtingsactie. Ook heeft overheidsloket ConsuWijzer vorige maand een speciaal meldpunt geopend waar mensen terechtkunnen met klachten over malafide verkooppraktijken aan de deur.
De bewindsvrouw staat achter een harde aanpak. Zij wijst er op dat de richtlijnen die energiebedrijven in acht moeten nemen bij de werving van nieuwe klanten en bij reclame, zijn aangescherpt. Daarnaast kan de Consumentenautoriteit boetes tot 450.000 euro opleggen wanneer bedrijven misleidend of agressief te werk gaan.
Eerst een beetje zeggen van dat ze met een kortingsactie bezig zijn van je huidige elektra-aanbieder en daarna blijkt dat je een contract hebt getekend om over te stappen naar een andere aanbieder. Heel misleidend.
Aangezien er nu zo'n bel-me-niet register bestaat gaan ze langs de deuren. Van die meneer die bij mij aan de deur kwam kreeg ik ook een stickertje met de tekst "Geen Colportage". Ze weten dus wel waar ze mee bezig zijn.
Want ja, een contract, is immers ook een percentage op je score... Nog grappiger. Meestal worden deze acties uitbesteed aan een extern bedrijf..
Maar goed.. Shoot the messenger.
Een neger die ik niet eens zag eerst.
Bent u de man des huizes?
Nee..
Oh is die thuis?
Nee...
Me pa was er gewoon
Dat zet je verhaal kracht bij.. * Miauw *
Ik wil er nog aan toe voegen dat bijna elk bedrijf externe zaken uitbesteed, maakt niet uit in welke branche je zit, wijsneus.
10 kudos!
Verkoper: Is je moeder thuis
Nichtje: Mam ben je thuis er is een verkoper aan de deur.
Tante: nee ik ben er niet.
Nichtje: Je hoort het ze is er niet. Bam deur dicht.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
Vorig jaar had ik ook al zo'n verveel van Nuon aan de deur. Die lui hebben geslepen verkooptechnieken. Als je niet stevig in je schoenen staat, hang je er aan.
Je kan beter Jehova's hebben, daar kom je makkelijker vanaf.
Helaas stond er alleen een zachte bezem in de gang...
Ik denk dat ze wel meer mogen Onderzoeken
bij die energie bedrijven!!
Sjonge jonge wat een Oplichterss zijn dat zeg!
I hate mankind, for I think myself one of the best of them,
and I know how bad I am.
Stelletje oplichters bij Nederlandse Energie Maatschappij, Nuon en Essent (en velen andere maatschappijen). Ze doen net alsof ze een non-profit organisatie zijn en dat je bij hen het goedkoopste bent.
Toch is greenchoice nog altijd een van de goedkoopste, maar die zie je nooit bij hun in de lijstjes staan. Je wordt bedrogen waar je bijstaat. Nooit intrappen, maar toch blijft het zoals die dure SMS-abonnementen. Ze hebben je het zo afgesloten, maar stopzetten is een hele opgave!
Aanpakken die handel!
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken