Waarschuwing voor online Valentijnskaart
Mensen die op Valentijnsdag via Hyves, MSN of Facebook een amoureuze boodschap denken te krijgen, worden gewaarschuwd. De Consumentenautoriteit wijst erop dat sms-dienstaanbieders van Valentijnsdag misbruik maken om vooral jongeren ongevraagd een abonnement op een dure sms-dienst in de maag te splitsen.
Commerciële advertenties worden via veel sociale netwerksites verpakt als een Valentijnsboodschap. Ontvangers die denken met een stille aanbidder te maken te hebben kunnen echter bedrogen uitkomen. Als ze de boodschap openen en gevraagd wordt hun telefoonnummer achter te laten of een sms te sturen naar een viercijferige code, zitten ze aan een sms-dienst vast.
Onlangs bleek dat een op de vier kinderen tussen de 8 en de 18 jaar wel eens ongewild opgezadeld is met een abonnement op een sms-dienst. Hierbij zijn ze soms honderden euro's kwijt aan wallpapers, ringtones en spelletjes voor de mobiele telefoon. Staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk (PvdA) heeft onlangs maatregelen aangekondigd om misleiding met sms-diensten verder terug te dringen.