Call of Duty: World at War mappacks leveren $70 miljoen op

Veel gamers zijn niet heel blij met de komst van DLC, ze hebben het gevoel dat games on-af op de markt worden gebracht om vervolgens via DLC de content te krijgen die het spel in eerste instantie al had moeten hebben. Ondanks het gemopper van gamers blijkt DLC wel degelijk succesvol. Activision Blizzard heeft met de mappacks van Call of Duty: World at War bijna $70 miljoen binnengehaald.

Activision Blizzard heeft aangegeven dat ze in half augustus op 6.500.000 verkochte mappacks zaten. Nemen we de extra maanden erbij dan kan men wel stellen dat er inmiddels wel zeven miljoen mappacks over de virtuele toonbank zijn gegaan. Iedere mappack kost $10 en daarmee kom je op $70 miljoen omzet puur en alleen dankzij de DLC. Het voordeel van het halen van omzet bij DLC is echter dat er een groter deel naar de producent gaat. Bij een retail-product is er nog winkelmarge en fysieke-productiekosten waaraan geld verloren gaat, bij digitale downloads zijn er slechts de kosten die Microsoft en Sony in rekening brengen, welke veel lager liggen dan de combinatie van fysieke media en winkels.

Door deze data te combineren met andere verkoopdata blijkt dat er dankzij de DLC 15% meer omzet is gemaakt per verkochte eenheid, waarbij van die 15% Activision Blizzard ook nog eens zelf meer overhoudt. Met het succes van deze mappacks lijkt het een logische beslissing voor Activision Blizzard om ook hun komende game Call of Duty: Modern Warfare 2 goed te ondersteunen met DLC.


Zombies knallen in één van de mappacks