games
Will Wright: We gaan met Spore voor sales, niet voor cijfers
Will Wright ziet ook dat Spore wisselende review-cijfers krijgt. Op Metacritic heeft de game een gemiddeld cijfer van 87%, met cijfers van een 7/10 tot een 10/10. Will Wright heeft hierover gezegd dat Spore een game als The Sims is, en geen Half-Life. Volgens Wright kreeg de Sims 2 gemiddeld een 90%, en Half-life een 97%, maar verkocht The Sims veel vaker.
Spore has more depth than, let's say, The Sims did. But we looked at the Metacritic scores for Sims 2, which was around 90, and something like Half-Life, which was 97, and we decided - quite a while back - that we would rather have the Metacritic and sales of Sims 2 than the Metacritic and sales of Half-Life
Als reden voor de cijfers die Spore ontvangt zegt Wright dat ze altijd de casual-gamer hebben willen aanspreken, net als met The Sims. Ze hopen dat Spore een even groot succes wordt als The Sims 2.
Blijf FOK!games in de gaten houden, want binnenkort zullen wij jullie vertellen wat we van Spore vinden.
typo: the sms ?? foto
Fotoboekje
:)
ik ben benieuwd wat jullie vinden..
typo: the sms ?? foto
Ik vind het maar niks en snap het al helemaal niet dat ze hier zo lang mee bezig zijn geweest.
En toch is het een erg korte] game foto
[...]
Ik vind het maar niks en snap het al helemaal niet dat ze hier zo lang mee bezig zijn geweest.
Ik ook niet. De game heeft totaal geen diepgang en de 1e 4 fases zijn echt repetitief. De creature editor is trouwens wel tof.
Het is geen game met hoge replaywaarde, prima om wat uurtjes mee te doden voor een keertje, maar dit is er niet 1 die ik vaker ga spelen.
[...]
Ik vind het maar niks en snap het al helemaal niet dat ze hier zo lang mee bezig zijn geweest.
ahm, vanuit een technisch oogpunt is het spel ontzettend gruwelijk complex en knap. denk je dat je die creature designer ff in elkaar plempt. die hele bones structuur (direct overgenomen uit maya), alles auto rigged en plaatst op de goeie plaats envelopes zodat alles goed uitziet als het beweegt zonder rare artifacts. en dan wel zo dat iedereen het kan gebruiken. is een knap kunstje programmeer werk wat daar in zit, en das alleen al de creature designer. Ik snap wel dat ze er zo lang over gedaan hebben.
That said zijn ze in al hun technische wijsheid een beetje vergeten een fatsoenlijk spel eromheen te bouwen. dikke fout. En idd, diepgang, nou, ik zie mezelf langer de sims spelen dan spore (note : ik vind geen zak aan de sims, maar het heeft een stuk meer diepgang dan spore.
Ze hebben alles in de creater/vehicle editors gepompt zodat je weinig tot niks hebt in de verschillende fases
Sims was een poppenkast, maar dan digitaal, daarom deed de game het goed bij vrouwen, staan die nu in de rij om Spore te proberen?
Sims was een poppenkast, maar dan digitaal, daarom deed de game het goed bij vrouwen, staan die nu in de rij om Spore te proberen?
Bij de ike uitbreiding komen er meer, maar ja.
Je dagenlijkze puzzle | en als je er een vergeten bent! | en als je een mooie prent heb laat het even weten.
www.indiegamer.nl
Ik ben echt de enige hier die zich vermaakt met Spore of niet? foto
Nee hoor foto Ik vermaak me er ook zeker mee. Ik vermaak me nog het meest met de cell en creature fase. Het is erg jammer dat de strategische aspecten van de tribal en civ fase erg gelimiteerd zijn. Maar ik vermaak me er zeker wel mee foto
Mail: koosynl@fok.nl
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
Ik ben echt de enige hier die zich vermaakt met Spore of niet? foto
het enige wat ik doe is dood en verderf zaaien op planeten foto fok de hippy approach!foto
Op zaterdag 22 december 2007 00:29 schreef Alexxxxx het volgende:
Mods met een x zijn tof.
Ik ben echt de enige hier die zich vermaakt met Spore of niet? foto
Nee. Ik vermaak me er prima mee, maar ik ben het wel met de meeste mensen hier eens dat het véél te simpel is. De eerste vier fases hebben totaal geen diepgang en dat is wel enigszins jammer. Toch blijft het tof om je eigen beestjes andere steden te zien verwoesten.
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
Anime
Twitch.tv/bensel15
Nu ik deze reacties hier lees ben ik blij dat ik even gewacht heb. Na de gameplay filmpjes van spore gezien te hebben dacht ik al dat het allemaal erg repetitief zou zijn. Heb daar zelfs eenmaal eerder over gereageerd. Nu blijkt het ook nog zo te zijn.
je weet dat je op elk nieuwsbericht hier meer negatieve reacties krijgt dan positieve. Als je daar jouw mening op gaat baseren heb je een heel negatief wereldbeeld foto
Je dagenlijkze puzzle | en als je er een vergeten bent! | en als je een mooie prent heb laat het even weten.
www.indiegamer.nl
[...]
je weet dat je op elk nieuwsbericht hier meer negatieve reacties krijgt dan positieve. Als je daar jouw mening op gaat baseren heb je een heel negatief wereldbeeld foto
is alleen jammer dat het niet alleen hier is. En waar anders zou je dan informatie vandaan moeten halen. liever van 100 gebruikers dan van 1 reviewer. dan heb je geen negatief beeld, maar een geinformeerd beeld
[...]
is alleen jammer dat het niet alleen hier is. En waar anders zou je dan informatie vandaan moeten halen. liever van 100 gebruikers dan van 1 reviewer. dan heb je geen negatief beeld, maar een geinformeerd beeld
Toch zijn op het internet de reacties altijd meer negatief dan positief. Mensen zijn eerder geneigd om te reageren als ze ergens negatief over zijn dan als ze ergens positief of neutraal over zijn.
Mail: koosynl@fok.nl
[...]
Toch zijn op het internet de reacties altijd meer negatief dan positief. Mensen zijn eerder geneigd om te reageren als ze ergens negatief over zijn dan als ze ergens positief of neutraal over zijn.
zekers. maar als je een klein beetje hersenen hebt kun je toch wel aan de reacties een aardige conclusie trekken.en als de hele tijd het zelfde punt terug komt. tja, dan kun je meestal wel zeggen dat er een kern van waarheid in zal zitten. als 50 van de 100 reacties zeggen dat het te kort is, weet je iig dat het spel niet 40 playing hours zal hebben bijv.
Wat een opvallende uitspraak... hiermee zegt hij eigenlijk dat hij voor kwantiteit ipv kwaliteit gaat, en dat is een uitspraak die je niet zou moeten doen als je vindt dat je een goed product hebt afgeleverd.
Nee, dat zegt ie volgens mij helemaal niet. Hij zegt dat hij voor de grote groep casual gamers gaat. Dit in tegenstelling tot een die-hard 4X game. Maar dat wil toch helemaal niet zeggen dat een die-hard 4X game kwalitatief beter is dan een casual game, puur omdat de fanbase kleiner is?
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
Ook de fase waarin je andere volken om je heen voor je gaat winnen met dansen/zingen etc. vond ik prachtig. Ook hier mist het geniale diepgang, maar het is leuk uitgewerkt, ziet er geweldig uit en houdt mij lekker bezig foto
Eerlijk gezegd moet ik de Space stage nog verkennen, maar so far vervult het mijn, toch wel hoge, verwachtingen foto
Spore foto
Will heeft compleet gelijk dat hij daar lak aan heeft.
Een developer/uitgever heeft als doel geld verdienen. Dat is iets anders dan scores van 95% of hoger halen op review sites. Als je gaat kijken hoeveel geld er wordt verdiend aan games die de 95-100% scores halen in vergelijking met zeg 80-85% zul je een groot verschil zien in het voordeel van de 80-85% range.
Wanneer het gaat om geld verdienen geldt over het algemeen de 80-20 regel: 80% van je klanten bedien je met 20% van de functionaliteit. Door de 20% potentiele klanten links te laten liggen kun je dus 80% besparen op (ontwikkel)kosten terwijl je nog steeds 80% van de inkomsten behoudt. Dit vertalend naar de gaming industrie: je moet 80% meer effort stoppen in een game om de 20% "pro-gamers" tevreden te houden (de groep die minimaal een 90-95% wil zien). Als je vervolgens bedenkt dat die 20% over het algemeen de groep is die het minste geld te besteden heeft (en het meest geneigd is de game illegaal te regelen) dan is het alleen maar verstandig om niet in te zetten op de hoge scores.
Het is natuurlijk nog te vroeg om te kunnen zeggen of de game tekort schiet of niet, maar mijn inschatting is dat dit commercieel een groot succes gaat worden.
Tegenwoordig is de gaming industrie precies dat; een industrie. Het is niet meer het tijdperk waarin kleine groepjes developers met een visie en een hoop vrije tijd een game kunnen afleveren die 95-100% haalt. Het maken van een game is te complex en daarmee te duur geworden om zonder solide business-model te kunnen overleven.
Natuurlijk is er een (niche) markt binnen de 80-20. Als de 20% maar genoeg betaalt om de 80% toe te voegen is het commercieel interessant om dat te doen. Daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Je moet namelijk met een kwart van de afnemers een 5 maal hogere investering goedmaken. Dat heeft natuurlijk zijn weerslag op de uiteindelijke prijs die je voor het product betaald. Op zich iets waar we allemaal wel aan gewend zijn; een Hema onderbroek vervult dezelfde functie als een onderbroek van Bjorn Borg maar toch is de een een stuk duurder dan de ander. Wie verdient er op jaarbasis meer aan het verkopen van onderbroeken, Hema of Bjorn Borg?
Je kan best games eisen die 90% of hoger scoren. Ben je ook bereid hier €150-200 voor neer te leggen?
Zo nee dan kan je er maar beter aan wennen dat er meer en mee games gemaakt worden met als doel de 80-85% scores. Maar die heb je dan wel voor €50 in huis.
Ik spore een middagje mogen spelen, ik heb de hype nooit gevolgt maar wat een rotzooi zeg en dat terwijl je gewoon bij elke minuut die je speeld de potentie kunt voelen dat het zelfs zonder er echt heel veel moeite voor te moeten doen er echt een degelijke game op tafel had kunnen liggen. Maar wat zonde, Spore is echt na GTA4 de grootste hype in de laatste jaren, wat een ophef over eigenlijk helemaal niks. Het spel is echt naar mijn idee flut en dan kunnen ze wel zeggen het gaat om het totaal plaatje van alles en onderdelen opzich kunnen wel eens tegen vallen, maar
vlut + vlut + vlut + vlut = vlut volgens mij, totaal is nog altijd alles bij elkaar opgeteld gedeeld door het aantal waarnemingen en dat is gewoon slecht bij SPORE maar goed, was dat van te voren niet te verwachten. EA is en blijft gewoon een klassieke bout dev die zelfs een inkoppertje nog weet te verknallen. Erg jammerfoto
Wat nou werken??? Niet zo vloeken waar ik bij ben!!
foto Aaah daar komt de echte EA mentaliteit weer even boven drijven, zelfs bij een project zoals dit waar best een topper van gemaakt had kunnen worden moeten ze het door de eeuwige verkankerde mentaliteit weer even klassiek verneuken.
Ik spore een middagje mogen spelen, ik heb de hype nooit gevolgt maar wat een rotzooi zeg en dat terwijl je gewoon bij elke minuut die je speeld de potentie kunt voelen dat het zelfs zonder er echt heel veel moeite voor te moeten doen er echt een degelijke game op tafel had kunnen liggen. Maar wat zonde, Spore is echt na GTA4 de grootste hype in de laatste jaren, wat een ophef over eigenlijk helemaal niks. Het spel is echt naar mijn idee flut en dan kunnen ze wel zeggen het gaat om het totaal plaatje van alles en onderdelen opzich kunnen wel eens tegen vallen, maar
vlut + vlut + vlut + vlut = vlut volgens mij, totaal is nog altijd alles bij elkaar opgeteld gedeeld door het aantal waarnemingen en dat is gewoon slecht bij SPORE maar goed, was dat van te voren niet te verwachten. EA is en blijft gewoon een klassieke bout dev die zelfs een inkoppertje nog weet te verknallen. Erg jammerfoto
De grootste hype is natuurlijk Duke Nukem Forever haha foto
Verder ben k het met D1ngus eens, die Creature creator is echt een ontzettend knapt staaltje programmeerwerk foto (het spel zelf moet k nog spelen)
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken