Huizinga: Taxitarieven gaan weer op de schop
Dit blijkt uit de 'taxibrief' van staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer), die zij vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De brief trekt extra aandacht na het incident van afgelopen zondag in Amsterdam. Een taxichauffeur sloeg op de standplaats op het Leidseplein een klant neer. Het slachoffer overleed enkele uren later. De brief borduurt verder op een rapport van juni vorig jaar waaruit bleek dat het vrijgeven van de taximarkt in 2000 niet heeft gewerkt.
Zoals verwacht staat daarnaast in het schrijven dat gemeenten ruimere bevoegdheden krijgen om greep te houden op de lokale taximarkt. Ze mogen eisen stellen aan taxichauffeurs die werken vanaf standplaatsen. Alleen chauffeurs die georganiseerd en herkenbaar zijn, mogen op die plekken klanten oppikken. "Groepsvorming is een prikkel om de goede naam van de groep hoog te houden", schrijft Huizinga.
De gemeente bepaalt de omvang van de groep of organisatie. Ze bepaalt ook het gebied waarbinnen de groep actief mag zijn, de hele gemeente of een deel daarvan zoals het centrum of de binnenring. Als Amsterdam kiest voor het hele grondgebied van de gemeente kan de stad zogenoemde vrije rijders weren. Er komen wel landelijke basiseisen voor deze groepsvorming, zoals het voeren van een daklicht en een zichtbare chauffeurspas.
Taxitarieven veranderen weer (foto: ANP)