'Geflirt piloot oorzaak dodelijke crash'
Flirten en gesprekken over relaties tussen piloten hebben mogelijk bijgedragen aan het veroorzaken van de crash van een vliegtuig bij de Amerikaanse stad Buffalo in februari. 49 mensen kwamen daardoor om.
Dit meldt de New York Post vandaag op basis van bronnen dichtbij het onderzoek naar de crash. Volgens de krant zou de 47-jarige piloot Marvin Renslow vlak voor de crash uitgebreid hebben geflirt en gepraat met zijn 24-jarige co-piloot Rebecca Shaw. Dit terwijl het volgens regels van de Federal Aviation Administration (FAA), de instantie die toezicht houdt op de luchtvaart in de VS, verboden is onder de drie kilometer hoogte onderwerpen te bespreken die niets met de vlucht te maken hebben.
Een eerder onderzoek wees uit dat ijsvorming de belangrijkste oorzaak was van het ongeluk van het toestel, dat vanuit Newark in New Jersey was vertrokken. Enkele minuten voordat het toestel van budgetvliegmaatschappij Colgan neerstortte, zagen de piloten dat er ijs op de vleugels en het windscherm zat. De 47-jarige piloot had snelheid moeten maken, maar hield juist in.
De man zou met 109 vlieguren zeer onervaren zijn en enkele competentietests niet hebben gehaald, aldus bronnen vandaag in de krant. De 24-jarige co-pilote kwam net terug van een weekje vakantie en was zo verkouden dat ze zich eigenlijk ziek had willen melden, zo zou zijn gebleken uit opnames uit de cockpit.

'Geflirt piloot oorzaak dodelijke crash' (foto: DAG)
"hebben mogelijk bijgedragen aan..."
Wezenlijk verschil?
Rustgevende muziek 🤩
Dat zijn zulke non-regels... denk je nou echt dat wanneer je een vlucht van enkele uren maakt dat je echt geen woord rept wat niets te maken heeft met de vlucht zelf
Ik weet het niet hoor, maar het feit dat hij zich niet aan dat regeltje heeft gehouden kan misschien wel heel makkelijk 'gebruikt' worden als 'oorzaak' voor de crash, zodat ze een zondebok hebben.
Denk dat ik liever van easyJet afziet volgende keer en beter bij solide luchtvaartmaatschappijen zoals KLM gaan.
― Aleksandr Solzhenitsyn
foto
leuk woord trouwens, cockpit.
Laat eerst nou eens gewoon goed onderzoek afwachten totdat er gelijk conclusies getrokken worden!
Vele vliegtuigen hebben ook een ice detector. Dit is een kleine metalen mast die uit de zijkant van het vliegtuig steekt. Deze heeft een eigenfrequentie van 400 Hz. Mocht er zich ijs opbouwen dan komt er een verschil in trilling en wordt er aan de cockpit doorgegeven daar er ijsafzetting is.
Tegenwoordig hebben de meeste vliegtuigen bleed air (afgetapte warme lucht (door compressie) van de motoren) die de voorkant van de vleugels verwarmt en ook de voorrand van de motorinlaat (Jet). Icing komt bijvoorbeeld al voor bij temperaturen onder de +10 graden Celsius in de aanwezigheid van vochtige lucht. Wolken, maar ook nevel en regen. Met anti-ice verwarm je je vleugels voor wanneer je denkt in zo'n conditie terecht te komen. De Dash heeft helaas niet zo'n mooi systeem. Die heeft rubber boots die aan de voorkant van de vleugels zitten. Die kunnen worden opgepompt om het laag ijs dat zich daarom heeft ontwikkeld te laten breken en loslaten.
Uiteindelijk door de opbouw van alle ijs wordt de aerodynamische laag over de vleugel van strak naar turbulent. Ook heeft het ijs een aardige massa. Dit alles zorgt ervoor dat het vliegtuig minder goed presteert. En uiteindelijk leidde dit tot een stall, die ze niet hersteld hebben. Zeker mag je het ze verwijten niet op tijd de ernst van de zaak hebben ingezien en ik las dat ze te weinig snelheid hadden en er ook vrij weinig aan deden. Ik denk dat slechte oplettendheid/inzicht/prioriteiten inderdaad de oorzaak was. Het geflirt allicht zelf nog niet eens. Tragisch dat het zover heeft moeten komen.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken