'Vliegtuigen milieuvriendelijker dan hogesnelheidstrein'
Luchtvaartmaatschappij VLM wil laten zien dat vliegen met een turboprop-vliegtuig zoals de Fokker 50 beter voor het milieu kan zijn dan een hogesnelheidstrein. VLM hoopt het gebruik van het vliegtuig op de korte en middellange afstand binnen Europa zo te stimuleren.
Op basis van een blad met onafhankelijke gegevens toont VLM aan dat op korte afstanden de uitstoot van CO2 per passagier lager kan zijn met een vliegtuig. Volgens de maatschappij zijn de spoorbedrijven, die vaak schermen met de milieuvriendelijkheid van het reizen per trein, niet eerlijk genoeg over de werkelijke impact van treinreizen op het milieu.
De treinmaatschappijen zouden niet eerlijk zijn over de hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij het opwekken van de stroom die de treinen nodig hebben en het verlies bij het transport van die stroom door de hoogspanningslijnen. Ook de 'ecologische voetafdruk' van het bouwen, onderhouden en gebruiken van spoorlijnen krijgt niet voldoende aandacht, meent VLM. De maatschappij vliegt met een vloot brandstofzuinige Fokker 50's op korte lijnen in Europa.
Onder andere SANE, een onafhankelijk onderzoeksbureau, heeft onderzocht wat de milieukosten zijn van verschillende vormen van vervoer. Een auto geeft volgens deze cijfers (pdf) een uitstoot van 140 gram CO2 per persoon per kilometer als er twee mensen in de auto zitten. Een hogesnelheidstrein heeft een uitstoot van 150 gram CO2 per persoon per kilometer. Dat is 56 procent meer dan een korte-afstandsvliegtuig dat slechts 96 gram CO2 uitstoot.
"Terwijl de toekomst van het milieu een zorg voor ons allen is, stellen wij tot onze grote ontsteltenis vast dat de perceptie dat vliegen milieuvervuilend is en het spoor 'groen' steeds meer terrein wint. Zeker wanneer blijkt dat dat in bepaalde gevallen totaal onwaar is" laat VLM Managing Director Johan Vanneste in een persbericht weten. Hij vindt het onterecht dat er in de luchtvaartax geen rekening wordt gehouden met de verschillende vliegtuigtypes. "Uit studies blijkt immers dat turboprop-vliegtuigen heel wat zuiniger zijn dan straalvliegtuigen, zeker op de korte afstand." Om aandacht te vragen voor het groene aspect van de Fokker-toestellen vliegt VLM de komende weken met een toestel dat is aangekleed als de 'Green Machine'.
Fokker 50 van VLM (foto: DAG)