'Toestel met gat in romp had zware corrosie'
Maanden geleden is gewaarschuwd voor de onveiligheid van het passagiersvliegtuig dat gisteren een noodlanding in Manilla moest maken nadat er een gat in de romp was ontstaan. In maart ontdekten monteurs corrosie tijdens een onderhoudsbeurt in Australië. Dit meldde de BBC vandaag.
De twijfels over de veiligheid van de Boeing 747 van de Australische maatschappij Qantas werden op een online luchtvaartforum geplaatst. Daarin wordt gesproken over "ernstige corrosieproblemen" op de romp.
Een woordvoerder van Qantas zei in een reactie dat het toestel destijds inderdaad is gecontroleerd, maar dat er toen niets bijzonders is gevonden.
Volgens luchtvaartdeskundigen kan corrosie het gat van 2,5 bij 3 meter in de romp bij de rechtervleugel hebben veroorzaakt. Australische specialisten zijn in Manilla aangekomen om de zaak te onderzoeken.
Directeur Geoff Dixon van Qantas ontkende vandaag dat verwering de oorzaak is. "Uit de eerste onderzoeken is gebleken dat er nergens corrosie was in de buurt waar het gat is ontstaan", aldus Dixon.
Het toestel van Qantas met aan boord 346 passagiers en negentien bemanningsleden was gisteren op weg van Londen naar Melbourne. Net na een tussenlanding in Hongkong hoorden passagiers een harde knal waarna het toestel snel hoogte verloor.
Een anonieme functionaris die bij het onderzoek naar het incident is betrokken zei vandaag dat de inzittenden "heel veel geluk" hebben gehad dat de piloot het toestel veilig aan de grond wist te krijgen.
Bij een 747?
.......
Bij een DC-7 kan ik het me nog voorstellen.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Als het echt grootschalige corrosie is dan mogen ze dat Qantas wel volledig aan de ketting leggen totdat zeker is dat alles is gecontroleerd en de procedures voor de veiligheid kloppen.
Ik wacht wel even op de harde feiten
Schiet op, je mist je vlucht
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
sinds het eerste bericht hierover zijn de reacties wel inhoudelijker geworden zeg! Het wordt wel leuker.. Ik blijf toch nog voorlopig even op mijn eerste theorie.. Erosie of metaalmoeheid maakt voor het eerste deel niet uit.. Ik wil weten wat er naar buiten is gevlogen
-edit- ivm bovenstaande post.. Ze kunnen met wel minder dan 2x3m vliegen hoor
foto
foto
Dat het vliegtuig 'snel hoogte verloor' is niets anders dan een procedure, bij een decompressie is er maar voor ongeveer 15 minuten zuurstof aanboord. Piloten zullen daardoor zo snel mogenlijk proberen te dalen wat opzich wel heel onprettig kan zijn voor de passagiers. Er word altijd zo overdreven gereageerd op dit soort dingen, de vleugels zullen er echt niet zo snel afvallen, het had natuurlijk wel veel erger kunnen uitpakken als er brokstukken in de motoren waren gekomen had het een heel ander verhaal geweest.
Het lijkt mij eerder een geval van vermoeiing.
De constante stress door de drukverschillen kan haarscheurtjes veroorzaken op de bevestigingen van de plaat, waardoor deze uiteindelijk loslaat (afscheurt).
De bewering komt van "een luchtvaartforum", volgens "luchtvaartdeskundigen", en een "anonieme functionaris".
Zo kan je schrijven wat je wilt natuurlijk.
"Nou het is ook wel een beetje aan de piloot te danken dat hij het heelhuids aan de grond heeft gekregen, wanneer je half neerstort lijkt me het geen gemakkelijke landing "
Dit vind ik altijd mooi om te lezen, hier blijkt uit hoe er altijd zo overdreven word door de media. Het vliegtuig maakte gewoon een gecontroleerde daling en er zal zeker geen sprake van neerstorten zijn geweest
What?!
It's an inanimate fucking object.
You're an inanimate fucking object!!!
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken