Nieuws
Holocaust stof voor wiskundelessen
Van Bussel vraagt zijn leerlingen uit te rekenen hoe efficiënt de crematoria waren in concentratiekamp Auschwitz-Birkenau en om staafdiagrammen te maken van het percentage slachtoffers van de naziterreur. Volgens de wiskundeleraar is het zijn bedoeling om leerlingen bewust te maken over wat er tijdens de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog is gebeurd. De docent mathematica heeft een fascinatie voor het concentratiekamp. Hij leerde er zijn vrouw kennen tijdens een studiereis en trad in 1996 in een voormalig officiersgebouw op het kampterrein in het huwelijk.
De docent schrijft verder dat hij sommen over de Holocaust al enige tijd in de praktijk brengt. Van Bussel kan zich voorstellen 'dat mensen er versteld van staan en dat het bizar kan overkomen. Maar toch weet ik zeker dat leerlingen deze stof prima kunnen verwerken.' De Venlose leraar wil zijn lesstof inpassen in bestaande leermethoden.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
foto komen wel vaker volslagen randdebielen weg, en sommige zitten nog in de tweede kamer ook.. foto
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
OT: ik kan me zo voorstellen dat praktijkvoorbeelden beter blijven hangen dan "droge" sommen maar zijn onderwerpkeuze is niet echt handig te noemen. Nogal cru als je bijv. een joodse leerling hebt, om die uit te laten rekenen hoe effiëcient het concentratiekamp was.
ik vind echter dat dit wel een goed idee is, omdat je op deze manier toch een heel hard beeld geeft van de realiteit in Auschwitz-Birkenau. Zo leren de leerlingen ook een stuk geschiedenis en gaat een periode die nooit vergeten mag worden ook niet uit de volgende generatie.
Hij zou het wellicht kunnen kunnen laten aansluiting op hun geschiedenis door te zorgen dat de geschiedenis leraar deze periode behandelt in de periode dat hij deze stof bij wiskunde betrekt.
--
Prima methode... geeft wellicht weer eens stof tot nadenken... foto
Wat deze leraar doet is gewoon z'n fascinatie voor concentratiekampen in z'n lessen proppen. Ik twijfel of de lessen daar beter van worden, nog afgezien van dat het toevallig om de Holocaust gaat.
Is toch echt in het nieuws geweest hoor.
Dan lijkt dit een prima idee om oa. de 'vrome aanhangers van het geloof van de vrede foto' toch te confronteren met wat er gebeurd is...
hoeveel leraren openbare basisschool hebben ze nodig om een lamp in te draaien om zichzelf te verlichten? foto
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
kansloos figuur foto
werk en prive dienen zoveel mogelijk gescheiden gehouden te worden.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Het blijkt dat steeds minder NL'ers banden hebben met WO-II omdat ze het niet
meegemaakt hebben. Dit geeft hun op een leerzame manier inzicht in wat er gebeurd
is tijdens WO-II en kunnen dan nog eens zelf uitrekenen hoeveel slachtoffers er zijn
gevallen, hoe, etc etc.
Wellicht dat ze zich meer gaan interesseren in WO-II.
Denk je nou echt dat leerlingen nu gaan berekenen hoeveel gas ze moeten gebruiken
om hun huisdieren te kunnen vergassen in een badkuip? I don't think so.
we leven dus niet in een democraties land ( maar dat terzijde )
http://video.google.nl/videoplay?docid=-2034255820487197733
Ik heb er echter geen problemen mee, al moet hij het niet voor al zijn sommen gaan gebruiken... dan wordt het een beetje te overdreven/bizar. Bewust maken van de Jodenvervolging e.d. zou ik zelf niet als reden aanvoeren trouwens... want kan je dat niet beter aan een geschiedenisleraar overlaten? Eerder dat zo'n verhaal zich goed leent voor deze sommen, of gewoon zijn fascinatie ervoor o.i.d...
NOS? RTL? SBS? volkskrant? trouw? telegraaf?
of een plaatselijke krant/omroep?
er is niet echt zoiets als HET nieuws.
Van mij mag hij gewoon z'n gang gaan. We moeten eens af van meteen beginnen te huilen, vanalles roepen en stoppen met nadenken als de tweede wereldoorlog voorbijkomt. Het is zeker voor kinderen op school echt geschiedenis en net zo 'vroeger' als de eerste wereldoorlog en daarvoor. Dat er foto- en beeldmateriaal van is, en dat het de laatste lange grote oorlog voor ons is, maken het gewoon een stuk indrukwekkender. En dat er hele bevolkingsgroepen werden vermoord, nou ja, dat gebeurt in veel meer, ook recente en huidige oorlogen, maar daar staat niemand bij stil.
Op deze manier heb je tenminste een kader waarbinnen je een heleboel concepten uit de wiskunde kunt behandelen. En mensen die het over 'respectloos' en dergelijke hebben, die mogen zich even afvragen tegenover wie het dan zo respectloos is.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken