Luchtvaartmaatschappij Phuket Air stopt ermee
Een grote hoeveelheid slechte publiciteit en een beschadigd imago hebben de luchtvaartmaatschappij Phuket Air de das omgedaan. De oprichter en president van de Thaise maatschappij, Vikrom Aisiri, maakte bekend dat hij de handdoek in de ring gooit na een vier jaar lange strijd om zijn bedrijf staande te houden in een vijandige marktomgeving, die er door de alsmaar stijgende olieprijs niet rooskleuriger op geworden is.
Vikrom Aisiri, tevens een Thaise senator, probeert op deze manier de verliezen voor zijn bedrijf beperkt te houden. Gefrustreerd geraakt door vooroordelen en negatieve percepties van autoriteiten en de media hebben hem er toe doen besluiten om te stoppen. De nekslag was in dit geval de publicatie van de zwarte lijst van vliegtuigmaatschappijen door de Franse regering afgelopen maandag met daarop de naam van Phuket Air.
Phuket Air werd al eerder gedwongen zijn intercontinentale verbindingen tussen Bangkok en Londen en Amsterdam te staken na een serie van incidenten. Dieptepunt voor de maatschappij waren ooggetuige verslagen van sommige passagiers die beweerden 'vlammen en vonken' te hebben gezien afkomende van een Boeing 747-200 die op 3 april aan het taxiën was op het vliegveld van Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten, een tussenstop op de route tussen Londen en Bangkok.
De luchtvaartmaatschappij werd hierdoor gedwongen om te stoppen met het charteren van zijn vliegtuigen aan andere maatschappijen, een methode die veel wordt toegepast om toch geld te verdienen aan vliegtuigen die op dat moment niet zelf gebruikt worden. De slechte publiciteit maakte dit erg lastig.
Phuket Air gaat nu alsnog proberen om bijna al zijn toestellen via een 'wet lease' constructie (het leasen van zowel toestel, crew en onderhoud aan andere luchtvaartmaatschappijen) bij andere maatschappijen onder te brengen. Van alle vluchten die Phuket Air momenteel nog onderhoudt blijft alleen een dagelijkse binnenlandse tussen Bangkok en Ranong nog over.