Bezuinigingen Balkenende II treffen ook de zorgtaxi

Het kabinet Balkenende II staat voor een zware opgave. De komende jaren moeten vele miljarden euro's bespaard worden. De bezuinigingen treffen vele instanties in de samenleving. Ook de zorgtaxi lijkt hier niet aan te ontsnappen.

Zo heeft staatssecretaris Ross van Volksgezondheid aangekondigd per 1 januari het 'zittend ziekenvervoer' te schrappen uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten en het ziekenfonds. Met deze maatregel verwacht zij 140 miljoen euro per jaar te bezuinigen.

Verschillende instanties die met ze zorgtaxi in aanraking komen, hebben divers gereageerd. Sommige patiëntenverenigingen, de ziektenkostenverzekeraars en de taxibranche hebben zo hun bedenkingen bij de plannen van het kabinet. Zo verwerpen een aantal de aangekondigde maatregelen volledig. Ook zijn er een aantal instanties die vinden dat de patiënten voor wie het vervoer absoluut onmisbaar is, buiten schot moeten blijven.

De zorgtaxi is met name zittend ziekenvervoer. Dit is echter iets anders dan het ziekenvervoer per ambulance. Zo wordt er meestal door patiënten gebruik gemaakt van de (rolstoel)taxi. Jaarlijks gebruiken 200.000 patiënten de zorgtaxi om naar de specialist of een behandelcentrum te gaan. Om van deze dienst gebruik te mogen maken dient een patiënt aan een aantal voorwaarden te voldoen. Zo moet een patiënt een doktersverklaring hebben en een eigen bijdrage van 79 euro per jaar betalen.

De landelijke organisatie van taxibedrijven, KNV taxi, vreest voor de gevolgen van de maatregel. De organisatie verwacht een leegloop in de branche. Woordvoerder A. Boukema spreekt van 5000 banen die op de tocht staan en faillissementen van ondernemingen. Om dit te voorkomen heeft KNV Taxi een pittige brief gestuurd naar de vaste Kamercommissie, die deze vervolgens heeft doorgestuurd naar de staatssecretaris.

OZ Zorgverzekeringen in Breda is van mening dat er voor bepaalde groepen uitzonderingen gemaakt moeten worden. Zo zegt manager zorg R. Donders: "Er zijn patiënten die geen andere manier hebben om naar de specialist te gaan. Daar moet serieus naar gekeken worden. Als voor de schrijnende gevallen een oplossing wordt gevonden, lijkt de maatregel uitvoerbaar."

Bij OZ - in West-Brabant en Zeeland - maken 17.000 verzekerden gebruik van het zittend ziekenvervoer. De kosten hiervan bedragen 8 miljoen euro per jaar. Patiënten die zeer frequent van ziekenvervoer gebruikmaken, zijn dialysepatiënten. Vaak moeten zij gedurende het hele leven drie dagen per week hun nieren laten spoelen.

Directeur G. Boekhoff van de Landelijke Vereniging van Dialysepatiënten vindt dat het taxivervoer een wezenlijk onderdeel is van de dialysebehandeling: "Na spoeling van het bloed heeft de patiënt niet meteen de hele nierfunctie terug, maar slechts een beperkt deel. Het is dan onmogelijk zelf te rijden of met de bus te gaan. Die mensen zijn daarvoor veel te zwak. Wij gaan dan ook absoluut niet akkoord met het schrappen van de taxivergoeding."