Patiënten willen meer informatie van ziekenhuizen

Uit een onderzoek van de consumentenbond blijkt dat veel patiënten te weinig informatie krijgen over hun behandeling. Dit blijkt uit het onderzoek wat de consumentenbond deed naar de patiëntvriendelijkheid van ziekenhuizen.

Aan het onderzoek deden zo'n 40.000 patiënten en 42 ziekenhuizen mee. Meer dan de helft van de ondervraagde patiënten blijkt niet tevreden te zijn over de informatie die wordt verstrekt over de bijwerkingen en de gevolgen van een behandeling. Ook blijkt uit het onderzoek dat veel artsen en verpleegkundigen tegenstrijdige informatie verstrekken.

Tevens blijkt uit het onderzoek dat veel patiënten klagen over de slechte privacy in de ziekenhuizen tijdens vertrouwelijke gespreken. Ook zijn er veel klachten dat patiënten geen "afrondingsgesprek" krijgen als ze worden ontslagen uit het ziekenhuis.

De Consumentenbond pleit voor verbetering van de informatievoorziening. "De informatie bij het ontslag en de nazorg aan patiënten zou verbeterd kunnen worden", aldus de bond. "In feite zijn dit wettelijke rechten, die in de praktijk nog onvoldoende invulling krijgen."

De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) is bereid de aanbevelingen van de Consumentenbond over te nemen. "De informatieplicht is een professionele verantwoordelijkheid", aldus vice-voorzitter R. Peters. "Dit is dus een belangrijke les die we als ziekenhuizen uit dit onderzoek kunnen trekken. Maar het moet ons ook mogelijk worden gemaakt die verantwoordelijkheid waar te maken. Daarom moeten er minder regels en meer geld komen."