Advertentieruimte Superbowl blijft leeg

De Superbowl, de finale van het Amerikaanse NFL-seizoen, is het grootste eendaagse sportevenement ter wereld. De uitzending ervan wordt daarom ook enorm goed bekeken, wat tot gevolg heeft dat de reclameblokken daarin erg populair zijn. Alleen dit jaar lijkt dat niet het geval.

Het Amerikaanse Fox television, dat de wedstrijd uitzendt, heeft namelijk grote problemen de commercialblokken te vullen. De problemen zijn alarmerend omdat de deadline nadert. De Superbowl vindt al binnen twee weken, op 3 februari, plaats.

Normaal gesproken zijn de blokken al ruim een maand van te voren uitverkocht. Tot nu toe heeft Fox 1,5 miljoen dollar binnengehaald per commercial van 30 seconden, terwijl CBS vorig jaar al 2 miljoen scoorde voor enkele spotjes. De kans is groot dat Fox de prijzen moet gaan verlagen. Een analist van ABN Amro meent dat Fox meer dan 20 miljoen dollar gaat verliezen aan de Superbowl. Anderen denken dat de Winterspelen een te grote concurrentie vormen voor de Superbowl. Bovendien is de moeilijke advertentiemarkt momenteel nog een extra belemmering.