Betuwelijn financieel fiasco

Hector had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Vandaag presenteert de Algemene Rekenkamer officieel haar harde conclusies uit het onderzoeksrapport 'Aanleg Betuweroute - Projectbeheersing en financiering'. Ook in de Tweede Kamer is de afgelopen jaren veel kritiek op de financiering van de omstreden spoorlijn geuit.

"Over de gehele periode van de uitvoering van de Betuweroute tussen 1995 en heden zijn veel inspanningen verricht om het project in organisatorische en financiële zin te beheersen. Het rendement van deze inspanningen is echter op het belangrijkste punt van de kostenbeheersing teleurstellend gebleken", zo luidt het harde oordeel van de Rekenkamer in het nog vertrouwelijke document.

De aanleg van de goederenspoorlijn zou aanvankelijk zo'n vijf miljard gulden kosten, maar staat inmiddels al voor bijna tien miljard gulden in de boeken. De Rekenkamer rekent in de toekomst op nieuwe tegenvallers, ondanks het 'Malle-Jan-akkoord' genoemd naar een Brabants restaurant uit 1998, dat de kosten moet beheersen.

Vooral voor 1998, toen huidig vice-premier Jorritsma nog de scepter zwaaide op Verkeer en Waterstaat, werden de kostenramingen danig overschreden.

Het ministerie wil pas vandaag op het rapport van de Rekenkamer reageren, maar bronnen melden wel dat de kritiek wordt beschouwd als 'mosterd na de maaltijd'. Ook de kritiek van de Rekenkamer op de gedeeltelijke financiering van de spoorlijn door het bedrijfsleven wordt verworpen. "De minister heeft nooit echt in private financiering geloofd. Daarom trekt de overheid tot 2010 zelf de kar en wordt ondertussen de belangstelling van het bedrijfsleven gepeild", aldus een zegsman.