Slechte resultaten ligt aan zoekmachines zelf

Veel internetters kennen het verschijnsel: één partij die in de eerste tien zoekresultaten staat en niet eens verband houdt met de gegeven zoekopdracht. Volgens webmarketingbureau Onetomarket zijn de zoekmachines zelf hier de oorzaak van. Deze zouden verouderde algoritmen hanteren die op een simpele manier achterhaald kunnen worden, zodat hier misbruik van gemaakt kan worden.

Niet goed

Met name zoekmachines die werken met HTML-algoritmen kunnen volgens Onetomarket makkelijk gemanipuleerd worden. Onder meer Ilse en Vindex maken gebruik van dergelijke algoritmen. "Human editors komen er aan te pas om dagelijks de index te schonen, wat dweilen is met de kraan open", aldus Jac van Ommen, de ceo van Onetomarket.

De conclusie is volgens hem dat "deze verouderde zoekmachines snel hun software dienen aan te passen om nog interessant te zijn voor het zoekende publiek op internet." Hij voegt daaraan toe dat Ilse inmiddels in gesprek zou zijn met FAST om hun zoekmachinetechnologie binnenkort te gaan gebruiken.

Wel goed

Zoekmachines die wel de goedkeuring van Onetomarket kunnen wegdragen zijn onder meer Altavista, MSN (die technologie van Inktomi gebruiken), Lycos (FAST) en Google, dat een eigen zoeksysteem heeft ontwikkeld. Al deze zoekmachines zouden beter zijn omdat ze werken met meer geavanceerde software, bijvoorbeeld het algoritme 'linkpopulariteit': de vraag hoeveel links er naar een site gemaakt zijn bepaalt daarbij voor een groot gedeelte het succes van die site binnen een zoekmachine. Een ander hier gebruikt algoritme is 'themeranking', waarbij wordt gekeken naar keyword frequentie op een gehele site in plaats van individuele pagina's.

Volgens Onetomarket blijkt uit hun onderzoek dat van de vier grootste databases (Google, Altavista, Fast en Inktomi) gemiddeld 65 procent van de weergegeven sites voorkomt in de andere databases. Met andere woorden: 65 procent van de zoekresultaten is bij deze zoekmachines identiek.

Als het gaat om de snelheid van het genereren van zoekresultaten zijn Fast en Google de snelste, Altavista en Inktomi zijn aan de trage kant.