"Duitse schoolboeken bevorderen racisme"

Schoolboeken die in Duitsland worden gebruikt, schilderen zwarte mensen af als lui en primitief en bevorderen op die manier het racisme. Dit blijkt uit een studie van de aan de conservatieve CDU gelieerde Adenauer-Stichting, die woensdag is gepresenteerd.

In het bijzonder een in de deelstaat Beieren gebruikt geschiedenisboek is volgens de onderzoekers ronduit racistisch. Het beschrijft de Afrikaanse samenleving voor de komst van de kolonisten als "onmenselijk met hardvochtige leiders en genadeloze moraal". Daaraan zou pas 'dankzij' de Europese veroveraars een eind zijn gekomen. Andere geschiedenisboeken zijn niet zo duidelijk, maar een ondertoon van racisme is wel aanwezig. "Die boeken geven toe dat de kolonisten veel tradities hebben vernield, maar zij onderstrepen het feit dat de Europeanen woningen en ziekenhuizen hebben gebouwd en de plaatselijke bevolking hebben opgeleid", aldus een onderzoekster. Vaak wordt de handelwijze van de kolonisten geëxcuseerd met hun veronderstelde humanitaire bedoelingen.

In Duitse geschiedenisboeken wordt Afrika vaak alleen in verband met het kolonialisme genoemd. "Afrika en de Afrikanen worden in Duitsland niet ernstig genomen. Het ouderwetse beeld van de wilde Afrikaan leeft voort." In veel Duitse aardrijkskunde- en biologieboeken zijn tijdens de studie foto's aangetroffen van half naakte Afrikanen in traditionele kledij die maar wat rondhangen. Dit leidt ertoe dat sommige ondervraagde scholieren denken dat de hedendaagse Afrikanen geen auto's en geen technologie kennen. Duitse journalisten die over Afrika schrijven, klagen dat hun bazen vaak alleen verhalen willen die het stereotiepe beeld van de Afrikaan bevestigen. Een onderzoekster ziet een duidelijk verband tussen de beeldvorming over Afrika en het geweld tegen zwarten in Duitsland.

Door racistisch gemotiveerd geweld vallen vooral in het voormalige Oost-Duitsland veel slachtoffers. Zo trapten bijvoorbeeld drie skinheads vorig jaar in Dessau een Mozambikaan dood omdat die zwart was.