Sjoemelt Albert Heijn met Air Miles?

Ik blijf uiterst vriendelijk en geduldig tegen het meisje achter de kassa. Het is spitsuur en er staan vier volle karren achter mij in de rij. Die wachten maar even. Het gaat misschien maar om een paar luttele Air Miles, maar ik vertík het om zonder mijn zorgvuldig gespaarde luchtmijlen de Zaanse grootgrutter te verlaten.

Ja, je moet goed opletten daar aan de kassa bij Albert Heijn. Met duizenden boodschappen in het systeem gaat er natuurlijk weleens iets mis en staan jouw Bonuskoeken niet als Bonus aangemeld. Een korte wandeling langs de servicebalie lost het teveel dat betaald is veelal in no-time op. Met een beetje geluk betaalt morgen iedereen weer de correcte prijs. En klanten die reeds te veel betaald hebben? Ach, dat is dan jammer voor ze, ook al kan Albert die gegevens traceren middels hun Bonuskaart en bankrekeningnummer.

Deze keer blijkt het lastiger. Met mijn ontbrekende Air Miles.

"Heeft u de Air Miles wel gekoppeld aan uw Bonuskaart meneer?" "Oh, jazeker", antwoord ik overtuigd. Ik heb al eens eerder met ditzelfde bijltje gehakt en ben bekend met de fout in het systeem. Het meisje niet. Ze werpt een blik op de rij mensen achter me en scant mijn Bonuskaart opnieuw. En opnieuw. En opnieuw. Met gefronste wenkbrauwen drukt ze tussendoor op wat knopjes in haar scherm.

Ik glimlach.

"Het is een fout in het systeem", help ik haar. Ze kijkt me aan. "Op het moment dat jij jouw nummer intikt en daarna mijn Bonuskaart scant, pakt hij mijn gekoppelde Air Miles niet meer", leg ik haar uit. Ja, ze had mij wel eerst naar mijn persoonlijke Bonuskaart kunnen vragen voordat ze haar nummer intikte. Maar misschien vond ze dit handiger. Anders mist meneer straks zijn korting nog. Service van de zaak, zeg maar. 

Of?

Ze neemt de telefoon ter hand en zoekt contact met de Teamleider achter de servicebalie. "Ja, dat heb ik gedaan." … "Nee, dat lukt niet." Ze drukt nogmaals op wat knopjes. Inmiddels mengt ook het meisje achter een andere kassa zich in de situatie: "Heeft u de Air Miles gekoppeld aan uw Bonuskaart?" Ik pak de kaart van het kunststof plateautje en geef die aan het andere meisje. "Scan maar even", zeg ik. 'Bliep' "Ja, hier staat dat hij wel is gekoppeld", en ze geeft mij mijn kaart weer terug. En inderdaad, ik heb na de invoering van de nieuwe Bonuskaart mijn Air Miles opnieuw gekoppeld aan mijn Bonuskaart. Reuze handig.

Behalve wanneer de caissière je voor is.

De klanten achter mij in de rij worden wat ongeduldig. Sommigen gaan zelfs in een andere rij staan. Het meisje achter de kassa beleeft niet de leukste dag uit haar carriere. "Dan scan je de boodschappen toch gewoon even opnieuw?", stel ik voor. Ze kijkt naar de twee vol ingepakte boodschappentassen. De Teamleider is inmiddels naar de plaats delict toegesneld. Zij steekt haar sleutel in de kassa, drukt op wat knoppen en helpt met het uit- en weer inpakken van de boodschappen, terwijl de caissière nogmaals mijn grut scant.

Mét Air Miles deze keer.

De vraag is natuurlijk waar al die Air Miles blijven. Wie strijkt ze op? Het meisje achter de kassa? Nee, het is niet haar persoonlijke kaart of nummer. En ja, ze mag een 'kassakaart' gebruiken wanneer de klant zijn of haar kaart vergeten is. Dat heb ik netjes nagevraagd bij de telefonische klantenservice. 

Of ontrafel ik hier het best bewaarde geheim van Albert Heijn en betaalt meneer Heijn het jaarlijkse uitje van al die 'verloren' Air Miles? Ook Albert moet immers op de kleintjes letten. Misschien ga ik komend jaar wel mee.

Van mijn eigen gespaarde Air Miles.