Media-Mangel: Studio EMW

Iedere zaterdagochtend bespreekt Luc van Lier een hoogte- of dieptepunt van het Nederlandse medialandschap. Vandaag aandacht voor Studio EMW, zo nu en dan te zien op RTL-Z.

Overdag kijk ik zo nu en dan naar RTL-Z. Beetje het nieuws volgen, beetje kijken hoe de beurs ervoor staat. De programmering van deze zakenzender (Waar de presentator over de beurskoersen altijd zegt "We zijn 1 procent gestegen". Hoezo, "we". De grote investeerders, de institutionele beleggers, die laten de koersen stijgen of dalen, niet een of ander lullig gestropdast presentatortje met een paniekscheiding!) is doorspekt met ingeblikte sponsorprogramma's. Zo nu en dan verschijnt bijvoorbeeld opeens een programma met de onbegrijpelijke naam Studio EMW. Erik en Loek zijn de presentatoren. Een armoedig decortje met twee oudere heren, die duidelijk op hun retour zijn. Ze neuzelen wat met gasten, die eerst op een of andere stelling moeten reageren, iets in de trant van "Zonder commercie geen control". Het zal wel. Met een deskundige blik in het gelaat hebben ze het dan over de finance die opschuift als navigator van de business. Het belang van form over substance. De voorbeeldfunctie van de top en de check in the box. Potjeslatijn wat de klok slaat, dus.

Achterhaald geneuzel, trouwens. Meestal, wanneer de interesse bij 99,7% van de kijkers tot een absoluut dieptepunt is gedaald, en ik inmiddels schaterend van de stoel ben gevallen, houdt het programma opeens op. Dan kun je op de website verder kijken. Nou, ik dacht het niet. Ik houd het niet droog.

Een dezer dagen, echter, werd het pas écht hilarisch. Zelfgenoegzaam zetten de heren een boom op, over de voorbije crisis, en hoe goed ze een nieuwe crisis wel niet konden voorkomen, met al die kennis aan boord. Midden in een zin werd het programma weggedraaid. Want RTL-Z ging live. Paniek in de tent. De beurskoersen waren in een vrije val geraakt. Ondanks de parate deskundigheid van Erik en Loek, nog wel...