"Halo 3 is overhyped"


Hypen is een belangrijk hulpmiddel om een game goed te laten verkopen. Microsoft lijkt deze techniek prima te beheersen gezien de immense hype die er de laatste weken is opgebouwd rondom Halo 3. Gigantische bedragen worden uitgegeven aan reclame-campagnes, de Master Chief is te zien op waterflesjes en er is zelfs een Halo 3 auto. Overdrijft Microsoft met deze hype of is het goed voor de games-industrie?

Het eerste deel van Halo was een groot succes op de Xbox en was mede verantwoordelijk voor het succes van de Xbox. Het tweede deel kende ook een grote hype en kende een prima multiplayer die tot op vandaag nog heel veel gespeeld wordt. Het einde was echter niet om over naar te huis te schrijven en dat is één van de redenen dat de hype rond Halo 3 zo groot is. Microsoft en Bungie hebben een hele tijd niks losgelaten over het spel. Een beta van de multiplayer was geruime tijd nagenoeg de enige bron van informatie.

De laatste weken is er steeds meer info losgelaten en de hype wordt steeds groter. Het regelmatig uitbrengen van kleine details en hints geven over grote details zorgen voor veel discussie op het internet. De discussies laten eigenlijk pas zien hoeveel aandacht een hype eigenlijk wel niet genereert. Het lijkt wel alsof iedereen moet reageren op berichten over Halo 3, zelfs de mensen die de Halo-games niks vinden.
"Halo is overrated" is een veelgehoorde en veel gebruikte term onder de nieuwsberichten en een heleboel mensen lijken het hiermee eens te zijn. Dat mensen Halo 3 niet leuk lijkt is niet erg, maar het feit dat deze mensen perse moeten reageren op Halo 3-berichten, en dat deze groep groter lijkt dan het aantal Halo 3-fans terwijl er miljoenen Halo 3-games in de pre-order staan, doet vermoeden dat de hype groter is dan alle andere hypes. Hoge bomen vangen veel wind zeggen ze wel eens.

Natuurlijk worden de Hardcore-gamers erg moe van de Halo 3-hype, maar er zit ook een goede kant aan de hype rond Halo 3. Nintendo wordt geprezen omdat ze het game-publiek verbreden, maar Microsoft is met de campagne voor Halo 3 ook goed bezig. De reguliere consument krijgt nu regelmatig reclames te zien over de game Halo 3 op een manier die vroeger alleen maar weggelegd was voor films. Voor huidige games wordt reclame gemaakt voor een hele specifieke doelgroep, maar met Halo 3 pakt Microsoft het groots aan. Zoals gezegd zijn er veel gebruiksartikelen te vinden met Halo 3, waardoor veel consumenten iets meekrijgen over de game. Op veel verschillende manieren worden mensen gewezen op de game, zowel de hardcore-gamers (via geheimzinnige websites) als de onwetende consument (via reclames op waterflesjes).

Veel bezoekers van FOK!games zullen Halo 3 overhyped vinden, maar uiteindelijk zorgt deze campagne voor meer reguliere gamers. Het is een andere manier dan Nintendo, maar het gaat niet om de manier waarop, maar om het doel dat bereikt wordt. Reclame-campagnes en hypes voor games die kunnen wedijveren met campagnes voor films zullen zorgen voor meer gamers, dus voor meer geld en uiteindelijk dus voor meer en betere games. Lang leve de hype!