weblog
Pomphouders blij nu Duitsers eindelijk eens bij ons komen tanken
Duitse automobilisten rijden sinds begin deze maand naar Nederland om goedkoper te kunnen tanken dan thuis. Doordat de accijnzen op brandstoffen in Duitsland op 1 september omhoog zijn gegaan is benzine in Nederland nu voordeliger dan in Duitsland. Het zorgt voor lange rijen bij de Nederlandse tankstations in de Duitse grensstreek en opgeluchte pomphouders. Zo meldt WNL.
Verschil was hier max 30 cent op meest gunstige moment dan wel E5 waardoor de auto iets zuiniger rijdt.
De crux zit m in de regelgeving. Bij E10 mag er tót 10% inzitten. Bij E5 tót 5%.
Zit er 5% in mag het dus ook als E10 verkocht worden. Afhankelijk van wat er als octaangetal verhoger op dat moment goedkoper is voor de raffinaderij, vaak is dat nog steeds mtbe, zal voor ethanol of mtbe gekozen worden.
Zelfde spelletje is bij octaangetal 98 en 95 aan de hand. Meestal komt er hetzelfde uit de slang. 98 is namelijk ook minimaal 95.
Hoogstens gaat er wat anders nietszeggends in. Vaak een afvalproduct waar ze blij zijn dat ze er vanaf zijn, waardoor ze ook kunnen laten zien dat het bij een analyse niet hetzelfde is. Maar das vaak alleen bij merknamen.
Zo lijkt die 95/98 E5/E10 op papier allemaal heel leuk maar de klant wordt legaal genaait.
Brandstof met een octaangetal van 98 mag nooit 'minstens 95' bevatten, dan zou menig motormanagement van motoren waarvoor 98 octaan een vereiste is, in de noodloop schieten.
Het klopt weliswaar dat E5 iets zuiniger is dan E10, omdat de ethanol een iets lagere calorische waarde heeft, maar dat wordt gecompenseerd door het feit dat datzelfde ethanol de klopvastheid weer verhoogd.
Onder de streep zal het vermogensverlies max. 2% zijn. Hèt probleem wat sommige motoren hebben met E10 is omdat er materialen in zijn toegepast (bepaalde aluminium legeringen, kunststof afdichtingen) die daar niet goed of zelfs erg slecht tegen kunnen.
In het Zuiden allemaal nog naar België.
Je moet wel een "moderne" auto hebben zoals met klopsensor etc.
Nog een voorbeeld
Als ik E10 op mijn grasmaaier gooi begint die enorm te stinken terwijl dat bij E5 een stuk minder is, daarnaast E10 is ook niet goed voor een grasmaaier.
Of zijn we vergeten dat Europa vertelt dat een Coco cola fles in elke land even duur zal worden.
Niet dus Europa bestaat uit leugens de dag dat de europa werd gemaakt
En ja we kunnen die kant opgaan als we niet elke keer armzalige landen bij de eu laten komen .
Die we daarna dood leuk sponseren met geld.
Europa een droom wat langzaam een nachtmerrie aan het worden is .
Zelfs mijn ouwe Honda hr-v 1.6ld block rijd op euro 95 en 98 .
Waar op euro 95 minder kilometers rijd dan op 98.
Schild niet veel omdat Japanse wagens namelijk allemaal gemaakt zijn om op euro95 e10 moet rijden.
Zelfs wagens uit de jaren 90 kan dat rijden .
En de reden is heel simpel.
Euro 95 e10 bevriest niet waar gewonen brandstof wel bevriest.
De winter in Japan is erg streng tot meters sneeuw.
Voornamelijk rijden ze daar dus ook brandstof e10 .
Zelf mijn Yamaha Quad van 1996 staat in de instructies boekje dat de motor e10 kan draaien.
Europa doet net of euro95 e10 iets nieuws is.
Maar dat is het helemaal niet .
Niet nog meer soevereiniteit op geven voor Brussel.
Mogen we aub zelf even bepalen wat en waar en hoeveel we belasting (op) heffen
foto
20 jaar geleden zeker.
Ik woon vlakbij de grens en het kon echt eigenlijk nooit uit om naar Duitsland te gaan. 20 cent hooguit het verschil de afgelopen jaren.
Momenteel is tanken in Duitsland duurder dan in Nederland.
En degene die dus E5 tanken omdat het moet worden dus vaak nog eens 10ct extra genaaid.
Dag ervoor 2,203 aan de A4 asociaal. Elke 2 liter hier krijg je een gratis liter erbij in Frankrijk.
Vpower is de enige die daarvan altijd van afwijkt.
De meeste auto's die 98 als echt vereiste hebben zullen nog niet eens een noodloop hebben trouwens.
De meeste oude auto's doen het gewoon op 95. Grootste probleem is zoals je idd zegt dat ethanol je spullen aantast. En veel oude auto's doen het dus niet op E10.
Die 2% klopt wel. Maar daar merk je dus geen reet van.
Klopvastheid zegt niks over je verbruik oid. Veranderd niks in je motor. Een motor geschikt voor 95 gaat niet meer doen op 98.
Wat wel is dat je dus een motor kan bouwen op 98 vereisten met hogere compressie zodat je meer koppel/pks eruit kan persen, wat overigens niet perse een beter rendement betekend, die dus gewoon niet op 95 loopt.
Een 100% ethanolmotor kan zelfs zuiniger zijn dan een benzinemotor. Het probleem zit m in deze dat hij op beide brandstoffen probeert te rijden bij e10 of hoger ga je dat merken.
Hoe zat dat nou met onwaarheden en broodjes aap?
[ Bericht gewijzigd door WaaromDenktMenIets op maandag 26 september 2022 @ 09:20 ]
Worden die idiote Nederlandse belastingen zoals BPM boven op de verkoopprijs van een auto inclusief de BTW eens afgeschaft. BPM is 33 %
Voorbeeld. We willen kopen een Toyota bla bla met bepaalde accesoires. Bel de Nederlandse dealer, zonder inruil 36000 euro. Bel de Duitse dealer, 26000 euro. Exact 10.000 euro goedkoper. Mijn vrouw is Duits en woonde nog in Dld, dus de Duitse genomen. Ruim een jaar later is ze verhuisd naar NL en mocht de auto meenemen met de inboedel, geen BPM.
Is al lang geleden, tegenwoordig met hybride en elektrische uitvoeringen is het anders maar bij de benzinemotoren is het wel nog zo.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
Neen, geen Duitse regering zou dat erdoor krijgen. Zoals ik ze ken. Kom ze niet aan hun auto's, hun alcohol en hun Schweinebraten. Dann gibt's Krieg!
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken