Goedemorgen!

Iedere ochtend buigt Driek Oplopers zich over het nieuws om daarna een lastige vraag te stellen. Vandaag over de failliete webwinkel en de misleide klant.

Webwinkels die failliet zijn gegaan, melden dat vaak niet op hun site. Consumenten kunnen dus gewoon dingen bestellen en betalen. Maar naar hun bestelling kunnen ze vervolgens fluiten. De curatoren van de failliete ondernemingen zorgen er niet voor dat de sites worden gesloten, of dat er op zijn minst een mededeling over het faillissement op komt. ICT-waarborg trok daarover al een half jaar geleden aan de bel. Tevergeefs. Dus is het tijd voor steviger maatregelen:
Kunnen onze ministers van Justitie en Economische Zaken mij even laten weten waar de regeling blijft die zorgt dat curatoren die nalaten om de websites van failliete webwinkels aan te passen, worden vervolgd wegens oplichting? En kan dan ook meteen worden geregeld dat klanten die na een faillissement door deze dwaling toch iets bestellen, als eerste hun geld terugkrijgen?