Goedemorgen!

Iedere ochtend buigt Driek Oplopers zich over het nieuws om daarna een lastige vraag te stellen. Vandaag over alcoholverkoop aan kinderen.

Alcohol is heel erg slecht voor de hersenen van jong-volwassenen. Daarom mag er geen alcoholische drank worden verkocht aan kinderen die jonger zijn dan 16 jaar. En voor alle duidelijkheid: als ouders vinden dat hun kinderen wél mogen drinken: prima, maar dan moeten die ouders dat zelf even voor ze kopen. Maar supermarkten houden zich heel slecht aan dat verbod. Al jaren. Zelfregulering is het toverwoord: de levensmiddelenbranche zal het probleem oplossen. Heet het. Nee dus.

Het probleem speelt al jaren. Recentelijk is er een actie gekomen onder de titel “Nog geen 20? Laat je legitimatie zien!”. Een succes? Nee. Totaal niet! Bij een grote steekproef in supermarkten door het hele land bleek dat in 75 procent van de gevallen alcohol werd verkocht aan kinderen die jonger zijn dan 16 jaar.

Echt. Supermarkten hebben geen enkele maatschappelijke betrokkenheid. Ze hebben maar één doel: zoveel mogelijk verkopen. Punt uit.

Kunnen onze toekomstige ministers van Volksgezondheid, Justitie en Economische Zaken mij even laten weten, wanneer de regeling nou komt, dat een supermarkt die twee keer is betrapt op alcoholverkoop aan kinderen, geen alcoholische dranken meer mag verkopen? Want de veel te slappe aanpak van nu heeft dus geen enkel resultaat.