Goedemorgen!

Iedere ochtend buigt Driek Oplopers zich over het nieuws om daarna een lastige vraag te stellen. Vandaag over Albert Heijn dat op het verkeerde paard wedt.

Albert Heijn-topman Dick Boer verwacht dat de komende tijd de prijsverschillen tussen supermarkten nog kleiner zullen worden. Albert Heijn -nog steeds een van de duurste- zal prijstechnisch nog verder omlaag moeten, om de concurrentie van met name Jumbo het hoofd te bieden. Albert Heijn heeft daarbij wel een probleem.

De prijsverlagingen leiden zo te zien noodgedwongen tot minder personeel in de winkels. Met vervelende gevolgen voor de klanten: langere rijen voor de kassa, en vaker ontbrekende artikelen. Bij de Albert Heijn waar ik regelmatig kom, zie ik dat ook gebeuren. Zelfs basics als een halfje volkoren of Huismerk Volle Melk ontbreken regelmatig in de schappen. Het lukt Jumbo om tegen veel lagere consumentenprijzen een betere service te bieden. Ik zag in het winkelcentrum van de Rotterdamse wijk Keizerswaard dat je in de Albert Heijn een kanon kon afschieten, sinds daar een Jumbo-filiaal werd geopend.

Kan de heer Boer mij eens vertellen, op welke manier hij denkt, de service in zijn supermarkten te verbeteren? Daar schiet hij meer mee op, dan met zijn ambitieuze praatjes op een persbijeenkomst, gisteren, over het grootschalig invoeren van LED-verlichting in zijn winkels. Want dat zal de klant echt worst wezen, als de Berliner weer eens in het schap ontbreekt.