Goedemorgen!
Iedere ochtend kijkt Driek Oplopers kritisch naar het nieuws. Daarna volgt een vraag. Dit keer over het tuig van de Nederlandse Energie Maatschappij:
Nederlanders gebruiken steeds minder elektriciteit. Terwijl elektriciteit de duurzaamste energiebron is. Het is onbekend waarom het gebruik zo afneemt.
Maar die energieleveranciers staan bij mij sowieso al in een heel kwalijk daglicht. Toch een beetje een sfeertje van goedkoop beloven, en dan duur doen. Arme consument.En de Nederlandse Energie Maatschappij spant wat dat betreft de kroon.
De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat de spotjes met Maurice de Hond niet door de beugel kunnen. Een fatsoenlijke onderneming zou met zulke afgekeurde spotjes stoppen. De Nederlandse Energie Maatschappij niet. De reclame Code Commissie heeft geen machtsmiddel om de spotjes te laten stoppen. Is altijd gewoon een kwestie van beschaving geweest.
Kan minister Van der Hoeven van Economische Zaken mij even laten weten, per wanneer zij de Reclame Code Commissie vervangt door een overheidsdienst die wél boetes kan opleggen en reclames per direct kan verbieden? Dat is blijkbaar nodig in een land waar steeds onbeschofter wordt geopereerd door bedrijven…