Monster Hunter Freedom 2
Het introductiefilmpje, maar ook de eerste paar stappen in de speelwereld, laten zien tot welke grafische staaltjes de PSP in staat is. De wereld ziet er erg mooi uit, met veel stijl, gevoel en vooral mooie uitzichten. Dat nadere inspectie laat zien dat er hier en daar wat blokjes zitten doet er niet zoveel toe: de wereld waarin je op monsters moet jagen varieert van sneeuwvlaktes tot woestenij en is altijd prachtig vormgegeven. Ook de animaties zijn sterk en zelden zullen bewegingen er raar uitzien.
Tel bij dit mooie uiterlijk de niet onaardige muziek en de toevoeging van goede geluidseffecten en er blijft op het eerste gezicht niet veel over om over te zeuren, zo lijkt het.
Maar zoals Nintendo zo vaak zegt: een game moet het meer van z\'n gameplay hebben dan van z\'n graphics.
De gameplay van Monster Hunter is zeker in het begin leuk maar simpel, wanneer je dankzij een aantal trainingsmissies kennis maakt met alle mogelijkheden en wapens die dit spel je bieden. Om een klein idee te geven van deze vele mogelijkheden: je begint met elf verschillende wapens, die je kan slijpen met een slijpsteen (die je altijd bij je moet hebben voor het geval je wapen bot wordt), om vervolgens de vele vijanden die de wereld rijk is te doden en te ontdoen van hun vel, botten, vlees of andere lichaamsdelen. Deze items kun je combineren in honderden verschillende mogelijkheden waarvan niet bekend is wat ze precies doen totdat je de combinaties hebt geprobeerd.
Nadat je de eerste paar trainingsmissies hebt gedaan, besef je hoeveel er zijn en hoe ontzettend veel informatie je op moet slaan om dit spel te gaan spelen en er van te genieten in al zijn mogelijkheden. Zo zul je naast eerdergenoemde verzamelmissies (waarin je items verzamelt, hetzij op de grond, hetzij uit de ingewanden van een dode kolos) ook missies hebben waarin je een bepaald type monster uit moet roeien, of de grootste missies waarin je een enorm monster moet verslaan.
Voordat ik verder inga op de jacht- en monstermissies nog een paar opmerkingen over de verzamelwoede die je op moet doen wil je Monster Hunter Freedom 2 echt kunnen waarderen. Er zijn ontzettend veel verschillende items die je kan verzamelen en met elkaar kan combineren, naast de vele andere mogelijkheden die ze bieden, zoals het versterken van potions. Hoewel verzamelwoede een favoriete bezigheid is bij veel spellen (de gemiddelde PC-RPG), is de designer van dit spel nogal doorgeschoten. Het zijn er zo belachelijk veel, en er zitten zo veel waardeloze items tussen, dat het op den duur erg gaat irriteren dat je loaded bent met dertig verschillende items, maar dat je dat ene item nergens kan vinden.