Call of Duty 3

Daar waar Gears of War en bijvoorbeeld Rainbow Six Vegas innovatie tonen in controls faalt Call of Duty 3 door je een ervaring van een verouderde Call of Duty 2 engine voor te schotelen. Het laat je achter met een gevoel van \\\'been there, done that\\\' en voordat je het door hebt begin je je te storen aan de gehele ervaring.

Call of Duty 3 speelt en voelt qua controls exact hetzelfde aan als haar voorganger. De prachtige graphics en het mooie geluid kunnen dit probleem niet verbergen. De missies zijn eentonig en alles wat je in deel twee gedaan hebt zul je in dit derde deel ook uitvoeren. Daar waar het voorgaande deel je zelfs nog een openlijk gevoel gaf neemt deel drie je dat nota bene af. Elk level op aan paar uitzonderingen na zijn benauwend en erg linear. Weer door dat huis volgepropt met Duitsers om je volgende checkpoint te halen omdat de straat geblokkeerd is door een stilstaande vrachtauto en stukken beton van gebombardeerde huizen. Springen over een hekje of muur om nu eens goed te flanken is er niet bij en aangezien dit fysiek prima te doen moet zijn haalt dit het realisme uit het spel en voelt het kort geprogrammeerd aan.

<\/center>

De A.I. van je NPC\\\'s is ook niet echt briljant te noemen. Vaak staan vijanden recht tegenover elkaar zonder ook maar iets te doen. Het lijkt wel alsof de vijand echt staat te wachten op die kogel uit jouw loop en je mede-soldaat jou die kill wilt geven. Wat opvalt is dat je mede-soldaten wel dekking zoeken en schuilen naast een deur of onder een raam, wat je als cover-systeem in huidige FPS games ziet en zelfs kan gebruiken. Het vreemde is dat jij dat niet kan en dat je met de wat standaard controls zelf dekking moet zoeken. Het cover-systeem is iets wat naar mijn mening zeker in deel vier verwerkt zal worden, maar wat dit deel gewoon mist qua vernieuwing.

Nu zit er een achievement in het spel waarin je een level moet halen zonder ook maar een wapen afgevuurd te hebben. Het gekke is dat dit inderdaad zonder problemen kan en je er geen moeite voor hoeft te doen. Schuilen en wachten totdat het eindeloze gevuur afgelopen is en je bent een checkpoint verder. Leuk voor een keer maar je krijgt toch het idee dat je er niet echt bij hoort zo. Het is voornamelijk mikken, vuren en naar voren,... mikken, vuren en naar voren. Na zes levels deze tactiek uit te voeren en beknopt level design te ondervinden ben je daar wel klaar mee. De band of brothers is dan ver te zoeken.

<\/center>

Een aantal vernieuwingen in het spel zijn wel noemenswaardig. Zo krijg je in dit spel een paar keer de controls in je handen van een jeep en hoewel je inderdaad zelf volledig kan rijden, voelt het aan als een scripted event. Ook zul je zo nu en dan een man tot man gevecht met een Duitser ervaren. Met vier handen op het wapen strijd je om leven en dood door snel achter elkaar op \\\'L\\\' en \\\'R\\\' te drukken. Tevens zijn de bom plaats of ontmantel scenes ook uitgebreid met een Splinter Cell-achtige contructie van joypad bewegingen. Doch,... deze \\\'nieuwe\\\' simpele kenmerken kunnen de veroudering van de serie niet ontkennen. Meer innovatie van controls in dit deel van deze toch zwaar wegende serie had beter geweest.

Call of Duty 3 zou zonder multiplayer aanvoelen als een erg groot expansion pack en je kan gerust zeggen dat de multiplayer optie dit spel redt. Fans van de Call of Duty serie zullen sowieso smullen van de singleplayer game maar anderen zullen er een leeg gevoel aan overhouden. Dat geldt niet zo zeer voor de multiplayer. De multiplayer mode is drastisch verbeterd met tal van opties en maps. Zo zijn er diverse voertuigen te besturen en is er keuze uit diverse rangen binnen de legers. De Battlefield achtige sfeer werkt prima voor de Call of Duty serie en verlengt het spel aanzienlijk. Met 24 man in diverse rangen tegen of met elkaar op grote tactische maps inclusief voertuig besturing haalt dit Xbox 360 spel een beetje uit de teleurstellende sfeer die het achter laat. Wel zijn er nog wat problemen om connectie te maken met een groot aantal ranked online wedstrijden, maar als het goed is wordt dat via een aankomende patch opgelost.