CD: Putumayo - African Reggae

Het is weer een poosje geleden dat het label Putumayo ons bij FOK! een cd aanbood, maar eindelijk was het weer zover. Het label staat bekend om zijn kleurrijke wereldmuziek-cd's. Kleurrijk niet alleen in cover-art maar zeker ook qua muziek. Gelukkig ligt er weer een nieuw album op de deurmat: African Reggae. Een grappige getekende rasta staart in de verte, dit kan niet missen: dit moet een Putumayo-cd ten voeten uit zijn.

Zonnig
Bij reggae denk ik toch vooral een eiland als Jamaica, maar Putumayo laat me kennismaken met reggae van het Afrikaanse continent. En dat is zeker geen straf. In de koude maanden waar we nu in zitten, is het heerlijk even weg te dommelen op de mellow klanken van een lekkere stukje reggae. Als je je ogen sluit, kun je je fantasie de vrije loop laten. Zie jezelf aan een bar zitten, zo eentje met een rieten dakje, een cocktail in de hand en een heuse rasta die op de achtergrond zijn relaxte reggae ten gehore brengt. Kan het zomerser en zonniger?

De verzameling Afrikaanse reggae is mooi consistent. Geen enkele artiest springt er ten negatieve of ten positieve uit. De meeste namen waren mij nog onbekend, maar dat gebeurt wel vaker bij Putumayo. Dat is ook wel de kracht van het label; ze laten je écht kennismaken artiesten die hier in ons land niet erg vaak voorbij komen.

Kwame Bediako - Steppin' into Zion

10 toppers
Normaal licht je er bij een review vaak specifieke nummers uit die boven de andere uitsteken, maar zoals al aangegeven, dat is bij African Reggae niet echt aan de orde. Alle nummers zijn van goede kwaliteit en zorgen voor een overall gevoel. Of het nu een Kwame Bediako is, of een Zoro, of een Ismael Isaac... het maakt niet uit. Putumayo heeft zorgvuldig geselecteerd voor deze cd en dat leidt tot een sterk album. Je kunt dan ook niet anders dan hem als geheel beoordelen, een degelijke vier sterren, helemaal up-to-Putumayo-standard. Deze cd zal zeker met de lente voor de deur, vaak in mijn cd-speler belanden. Lekkere relaxte plaat... laat die cocktails maar komen.

Tracklist

1 Ismael Isaac • Magno Mako • (Côte d'Ivoire)
2 Mo'Kalamity & The Wizards • Vision • (Cape Verde/France)