SSX
Het bleef deze generatie angstvallig stil rond de populaire snowboard-serie SSX, althans voor de PS3 en Xbox 360-bezitters. Gelukkig laat EA ons niet in de steek en ligt over pakweg twee weken het nieuwste deel in de winkels. Om ons alvast lekker te maken heeft EA een demo uitgebracht op PSN en XBLA, een demo die al een aardig beeld geeft van wat je kunt verwachten.
Wie net als ik enkele jaren heeft verspild aan de voorgaande delen en iedere sluiproute en schans op iedere baan wist te vinden, zal zich als 'veteraan' meteen thuis voelen wanneer je bovenaan de berg staat om een race te beginnen. Het voelt zo goed en vertrouwd dat je bijna de frisse berglucht kunt opsnuiven. Echter heeft EA ook gedacht aan de mensen die nooit bovenop een berg hebben gestaan, want de demo begint met een kleine tutorial die je de basis van het snowboarden uitlegt.
De tutorial bestaat uit twee delen. Je start hoog in de lucht en tijdens een vrije val worden de beginselen uitgelegd. De besturing is vrij simpel en snel op te pakken. Met de linkerstick stuur je en met de rechterstick voer je trucjes uit in combinatie met de schouderknoppen. Het uitvoeren van 'tricks' vult je trickmeter en hoe voller die wordt hoe spectaculairder je kunsten worden. Daarbij levert het boost op, waardoor je als een malle over het parkoers zoeft. Nadat je de basis hebt gehad, word je in het tweede deel van de tutorial nog op een berg gedropt om je geleerde vaardigheden in de praktijk te brengen.
De grote attractie in het spel is de Explorer mode waarin je de wereld rondgaat (je snowboardtpar van de bergen in de Alpen tot de Kilimanjaro in Afrika) om van de hoogste bergen af te dalen. Uit de demo wordt al duidelijk dat er meer dan 150 parkoersen zijn en dat je de keuze hebt tussen tal van snowboarders die je kunt upgraden met nieuwe boards en accessoires. In de meeste races neem je het op tegen andere snowboarders en is het gewoon een race wie het eerst over de finish komt. Door het winnen van races open je nieuwe bergtoppen, spelers en boards.
De demo biedt slechts één berg, maar deze zit wel vol met sluiproutes en andere geheimen zodat je je er wel even mee kunt vermaken. Een parkoers is verder gevuld met gigantische jumps en tal van buizen, trainrails, omgevallen bomen en scherpe rotswanden waar je overheen kunt grinden. De tricks die je verder uithaalt variëren van simpel je board vastpakken tot over de top manoeuvres waarbij je personage met acrobatische capriolen het board siert.
Nieuw in SSX is de 'wingsuit' die je kunt uitklappen tijdens grote sprongen. In de demo krijg je nog niet echt de kans dit te gebruiken, maar het is al bekend dat er speciale evenementen zullen zijn voor dit nieuwe pakje. Verder is duidelijk dat er een World Tour is, helaas niet beschikbaar in de demo, en natuurlijk zijn er genoeg mogelijkheden om tegen vrienden en andere online gamers te spelen.
Grafisch had ik echter iets meer verwacht van de game. Op de PS2 zag SSX er altijd erg gelikt uit en hoewel het spel zeker niet lelijk is, voelde het toch iets te veel alsof ik een opgepoetste versie van SSX On Tour speelde. Wel is de speelwereld groter en natuurlijk laat één bergtopje lang niet zien wat het spel grafisch allemaal te bieden heeft. Dus wellicht dat de gehele versie nog voor een flinke verrassing zorgt, maar voor nu stelde het spel visueel een klein beetje teleur.
Toch zal dit slechts een kleine smet zijn, want uit de demo wordt al duidelijk dat het gezegde 'gameplay over graphics' hier overduidelijk van toepassing is. SSX speelt heerlijk weg en je voelt je binnen een paar minuten weer koning van de berg en manoeuvreer je sierlijk met je board door de sneeuw en in de lucht. De winter in Nederland is bijna voorbij, maar EA zorgt ervoor dat je waarschijnlijk tot ver in de zomer nog steeds in de sneeuw speelt!