Skylanders Spyro's Adventure

Skylanders

Met Skylanders Spyro's Adventure begeeft game-uitgever Activision zich op nieuw grondgebied. Speelgoed gaat namelijk deel uit maken van de spelervaring. Het fysieke heeft invloed op het virtuele. Meer dan dertig te verzamelen personages worden dit najaar gebundeld of los in de winkel verkocht als speelgoed. Zodra een gamer het speelgoed bezit, kunnen de personages in zijn computerspel verschijnen.

Het speelgoed heeft geen beweegbare onderdelen en zou van een krachtig soort kunststof moeten worden. Wel bevat het speelgoed een chip, het geheugen van dit personage. Door een speelgoedpoppetje op de Portal of Power, een meegeleverd USB-plateau, te plaatsen, verschijnt deze direct in de game. Zo wordt al het goud dat met dit personage verzameld wordt, en de krachten die vrijgespeeld worden, opgeslagen. Wanneer het figuurtje wordt meegenomen naar een ander huis met een andere spelcomputer, kan het personage nog steeds gebruikt worden en gebruik maken van zijn vrijgespeelde krachten.

Niet alleen maar Spyro
Het starterpack wordt verkocht met de game, de Portal of Power en drie personages. Niet alleen krijgt de speler Spyro, maar ook nieuwe personages waaronder Trigger Happy en Gill Grunt. Je hoeft niet eens met Spyro te spelen, en dus zouden we kunnen stellen dat Skylanders Spyro's Adventure niet per definitie een Spyro-game is. Gill Grunt is een waterpersonage dat harpoenen kan schieten, terwijl Trigger Happy in het rond kan schieten met zijn pistooltjes.

Vermoedelijk kent de doelgroep Spyro niet eens. Het paarse draakje maakte zijn debuut op de eerste PlayStation in 1998 en is daarna langzaam weggezakt in vergetelheid. Skylanders Spyro's Adventure is juist gericht op gamers van zes tot twaalf jaar. Verwacht dan ook geen complexe puzzels en zware gevechten. Ongeacht het gebrek aan uitdaging oogt het spel wel goed en is het goed voor te stellen dat kinderen onderling of ouders met kinderen zich kunnen vermaken met de avonturen van Spyro en zijn vrienden.

Spyro

Het gaat volgens de makers echt om de invloed van het speelgoed op de game. Sommige personages zijn langzaam, andere kunnen van afstand schieten, terwijl een derde misschien schade kan toebrengen aan zijn gehele omgeving. Net als bij vele andere games staat in deze game het verzamelen van goudstukken en punten samen met het vrijspelen van nieuwe krachten centraal. Zo kan Spyro in het begin nog niet vliegen. Zodra genoeg schatten zijn gevonden, kan hij dat wel.

Een sociale game
Het ligt in de lijn der verwachting dat Skylanders Spyro's Adventure een sociale game wordt. Spelers kunnen dan ook samen de levels doorlopen. Daarnaast kunnen gamers met een krachtig personage de spelers met een zwakker personage een handje helpen. Bovendien kunnen extra personages verzameld worden waardoor de game niet alleen anders gespeeld moet worden, maar het ook mogelijk is om toegang te krijgen tot bepaalde gebieden. Sommige omgevingen zijn bijvoorbeeld enkel te betreden als je in het bezit bent van bijvoorbeeld een vuurpersonage of een magiepersonage. Alle personages maken deel uit van een categorie. Binnen elk van deze acht categorieën zijn meerdere poppetjes te verzamelen.

Naast de mogelijkheid hulp aan te bieden aan andere spelers bezit het spel ook diverse competitieve spelmogelijkheden. Gamers kunnen het onder andere uitvechten met twee personages of team tegen team. Dit lijkt nog vrij uitdagend te zijn omdat de personages totaal verschillende eigenschappen kunnen hebben. Bovendien zijn de omgevingen interactief en liggen er speciale wapens en voorwerpen in de spelwereld. Zo ontstaat er niet alleen een strijd om elkaar te grazen te nemen, maar ook een om de voorwerpen te bemachtigen. Twee andere spelmogelijkheden zijn nog niet onthuld door de makers.

Spyro

Voorlopig oordeel
Als spel is Skylanders Spyro's Adventure interessant, maar het wordt interessanter in combinatie met het speelgoed. Zitten kinderen te wachten op nieuw verzamelspeelgoed? Die vraag kan enkel positief beantwoord worden wanneer er een reden is om de speeltjes te sparen. Om het tot een succes te maken, moet er meer gebeuren dan enkel een game en speelgoed. Je denkt dan snel aan een animatieserie in samenwerking met Nickelodeon of Disney. Activision wilde echter niet in detail treden rond de mogelijkheden van dit idee.

Door: Robert Hoogendoorn, Novum Nieuws ©