Producent Milka aangeklaagd wegens misleidende krimpflatie

In Duitsland ligt chocoladeproducent Mondelez, het bedrijf achter Milka, onder vuur. De Duitse consumentenwaakhond heeft een aanklacht ingediend omdat de bekende repen kleiner werden terwijl de prijs juist omhoog ging. Volgens de waakhond zagen klanten nauwelijks dat de klassieke alpenmelkreep van 100 naar 90 gram kromp. De verpakking bleef hetzelfde, alleen werd de reep een millimeter dunner. Het nieuwe gewicht staat wel op de wikkel, maar zo klein dat het in winkels vaak uit het zicht raakt. Ondertussen betaalden klanten bijna de helft meer dan voorheen.

De waakhond verwijt Mondelez dat het consumenten bewust op het verkeerde been zet. Volgens woordvoerder Armin Valet krijgt de organisatie al jaren klachten over het bedrijf. Hij wil dat er wettelijke regels komen die fabrikanten verplichten een waarschuwing op de verpakking te zetten wanneer de inhoud wordt verkleind. Valet wijst erop dat Milka-producten meermaals het predicaat "misleidend product van de maand" kregen.

Mondelez verdedigt zich door te stellen dat het gewicht duidelijk op de verpakking staat en dat klanten ook via sociale media en online overzichten zijn geïnformeerd. Het bedrijf zegt geen keuze te hebben gehad vanwege hoge kosten en lastige marktomstandigheden. Volgens Mondelez blijft de smaak en kwaliteit voorop staan, maar was het aanpassen van formaten noodzakelijk om concurrerend te blijven. Prijsverhogingen zouden daarbij het laatste redmiddel zijn, al boekte het concern vorig jaar nog miljardenwinst.

Ook in Nederland is de maat van verschillende Milka-repen teruggebracht. Zo kost een alpenmelkreep van 90 gram nu 1,49 euro bij grote supermarkten, terwijl een 100 gramsreep vorig jaar nog 0,99 euro kostte. Dit fenomeen, waarbij de prijs gelijk blijft of stijgt terwijl de inhoud daalt, staat bekend als krimpflatie. Steeds meer producenten passen deze bewust misleidende tactiek toe.