Canada wil samen met de EU een front vormen tegen de Verenigde Staten
De Canadese premier Justin Trudeau is in Europa om een nauwere samenwerking tussen Canada en de Europese Unie te bespreken. "Canada en Europa komen steeds dichter bij elkaar", aldus BNR-correspondent Stefan de Vries. Hij benadrukt dat Europa door deze hechtere samenwerking met Canada minder afhankelijk zal zijn van China voor essentiële grondstoffen.
Volgens De Vries heeft de Canadese premier meerdere redenen om Europa te bezoeken: een AI-top in Parijs, een ontmoeting met NAVO-leider Mark Rutte en een veiligheidsbijeenkomst in München. Wat op de achtergrond een rol speelt, is de steeds vijandigere houding van de Verenigde Staten tegenover hun noordelijke buur. Volgens De Vries zoekt Canada bondgenoten tegen Trump. Ook relevant: deze zomer vinden de Canadese verkiezingen plaats, en de verschillende kandidaten pleiten voor een striktere samenwerking met Europa tegen de Verenigde Staten.
Canada en Europa hebben goede mogelijkheden om hun samenwerking te verbeteren, aangezien hun handelsbelangen al aanzienlijk zijn. De helft van het Canadese staal wordt geëxporteerd naar de Verenigde Staten, terwijl Canada de op een na grootste handelspartner van de Europese Unie is en lid is van de NAVO. "Een handelsoorlog zou Canada en de EU helemaal niet ten goede komen. Door hun banden te versterken, kunnen ze samen nog meer handel drijven." Volgens De Vries is deze nauwere samenwerking ook een manier om aan de VS te tonen dat noch Canada, noch Europa zich door Amerikaanse maatregelen laten imponeren.
Strategische autonomie
Een belangrijk voordeel van nauwere samenwerking tussen Canada en de EU is dat Europa hierdoor meer strategische autonomie verkrijgt. "Voor Europa is het een manier om de import van belangrijke metalen te waarborgen die cruciaal zijn voor de energietransitie, zoals kobalt, lithium en nikkel. Zo worden we ook minder afhankelijk van China." Sterkere verbondenheid met Canada betekent eigenlijk twee vliegen in één klap slaan. De invoerheffingen die Donald Trump zo royaal inzet, lijken daardoor het proces van economische diversificatie van de EU te versnellen. "Dat is al enige tijd gaande," merkt De Vries op. Nu is het Canada, maar "ook andere landen staan op de lijst voor nauwere samenwerking, alles om uiteindelijk minder afhankelijk te worden van de Verenigde Staten".
Tijdens de top in Parijs spreekt Von der Leyen met de Amerikaanse vicepresident J.D. Vance. Ze zal duidelijk maken dat de vergeldingsmaatregelen van de EU tegen de Verenigde Staten al klaar staan en snel zullen worden ingevoerd. "Ik denk dat ze vandaag stevig in haar schoenen zal staan, ook met betrekking tot bijvoorbeeld defensie," zegt De Vries. Hij benadrukt dat Vance in september nog dreigde dat wanneer de EU de inhoud van Musks socialemediakanaal X zou modereren, de Verenigde Staten hun steun aan de NAVO zouden intrekken. "Daar heeft al een vorm van chantage plaatsgevonden. Ursula von der Leyen zal duidelijk maken dat Europa niet zomaar te intimideren is. Dat is de boodschap die Vance eind deze week mee terugneemt naar Washington."
En Nederland heeft ASML waarbij NXP en TSMC ook nog voeten in de aarde heeft hier.
Als er een land woke en niet vrij is, is het de VS wel foto kansloos land.
Worst-case kunnen we een verband sluiten met China of zelfs Rusland... we (de EU en de rest van de wereld) zijn echt niet levensmoe zoals in de VS.
Trudeau is hier niet welkom, we hebben zelf al meer dan genoeg zwakke beta mannetjes die hun eigen volk lopen te verraden...
Dit over het economisch inzicht van Trump.
NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - De algemene invoertarieven van 25 procent die de Amerikaanse president Donald Trump heeft voorgesteld voor Canada en Mexico zijn "verwoestend" voor de Amerikaanse auto-industrie. Daarvoor waarschuwt Jim Farley, de topman van de Amerikaanse autofabrikant Ford. Hij reist woensdag naar Washington om dit duidelijk te maken aan leden van het Congres.
Volgens hem zullen Aziatische en Europese concurrenten juist profiteren van de maatregel. "President Trump heeft veel gesproken over het versterken van de Amerikaanse auto-industrie en het terughalen van productie. Maar tot nu toe zien we vooral hoge kosten en veel chaos", zei Farley dinsdag op een autoconferentie in New York. Bijna de helft van de Amerikaanse importen van auto-onderdelen komt uit Canada en Mexico, waarvan automerken in de VS sterk afhankelijk zijn.
Farley is een van de meest uitgesproken leiders in de Amerikaanse auto-industrie over de gevolgen van de hoge handelstarieven, die volgens experts de sector ongeveer 60 miljard dollar kunnen kosten. Een groot deel van die kosten wordt waarschijnlijk doorberekend aan consumenten. Amerikaanse auto's worden hiermee gemiddeld 3000 dollar duurder, kwam eerder naar voren uit onderzoek. "Op de lange termijn zal een tarief van 25 procent op de handel met Mexico en Canada een gat slaan in de Amerikaanse auto-industrie zoals we dat nog nooit eerder hebben gezien", waarschuwde Farley.
NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - De algemene invoertarieven van 25 procent die de Amerikaanse president Donald Trump heeft voorgesteld voor Canada en Mexico zijn "verwoestend" voor de Amerikaanse auto-industrie. Daarvoor waarschuwt Jim Farley, de topman van de Amerikaanse autofabrikant Ford. Hij reist woensdag naar Washington om dit duidelijk te maken aan leden van het Congres.
Volgens hem zullen Aziatische en Europese concurrenten juist profiteren van de maatregel. "President Trump heeft veel gesproken over het versterken van de Amerikaanse auto-industrie en het terughalen van productie. Maar tot nu toe zien we vooral hoge kosten en veel chaos", zei Farley dinsdag op een autoconferentie in New York. Bijna de helft van de Amerikaanse importen van auto-onderdelen komt uit Canada en Mexico, waarvan automerken in de VS sterk afhankelijk zijn.
Farley is een van de meest uitgesproken leiders in de Amerikaanse auto-industrie over de gevolgen van de hoge handelstarieven, die volgens experts de sector ongeveer 60 miljard dollar kunnen kosten. Een groot deel van die kosten wordt waarschijnlijk doorberekend aan consumenten. Amerikaanse auto's worden hiermee gemiddeld 3000 dollar duurder, kwam eerder naar voren uit onderzoek. "Op de lange termijn zal een tarief van 25 procent op de handel met Mexico en Canada een gat slaan in de Amerikaanse auto-industrie zoals we dat nog nooit eerder hebben gezien", waarschuwde Farley.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken