60 % consumenten ervaart problemen met bestellingen bij Chinese webshops
Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (60,4%) heeft een negatieve ervaring gehad met de levering of kwaliteit van producten die bij Chinese webshops zijn besteld, dat blijkt uit onderzoek van Onderneming.nl. Chinese webshops, die bovenal bekend staan om de spotgoedkope prijzen, worden ondanks de negatieve ervaringen van consumenten steeds populairder. In dit grootschalige enquêteonderzoek is gekeken naar hoe de ervaringen van Nederlandse consumenten zich tot de online winkelgiganten uit het oosten verhouden.
Dat Nederlanders gevoelig zijn voor lage prijzen, bleek onlangs maar weer uit een rapport van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor Nederlandse webwinkels. Nederlanders deden in twee jaar tijd 68% meer aankopen bij Chinese webshops. Uit een grootschalig enquêteonderzoek van Onderneming.nl blijkt echter dat de Nederlandse consument op zijn hoede is. Maar liefst 54% van de consumenten zou namelijk nooit een product van €50,- of meer via een Chinese webshop bestellen. Daar tegenover staat een percentage van 38% dat daar geen moeite mee zou hebben. De resterende 8% geeft aan dat ze überhaupt nooit een product bij een Chinese webshop zouden bestellen.
Liever meer betalen voor hetzelfde product uit eigen land
Ondanks de groei van aankopen bij buitenlandse webshops, hebben Nederlandse consumenten de webshops in eigen land nog altijd hoog in het vaandel staan. Zo geeft 64% van de Nederlandse consumenten aan dat zij liever meer betalen voor een product wanneer zij weten dat het door een Nederlandse webwinkel wordt geleverd, tegenover hetzelfde product dat vanuit China moet komen. Webshops die bij het ondernemersplatform van Onderneming.nl zijn aangesloten melden dit beeld te herkennen, maar blijven voorzichtig met het verhogen van prijsmarges. "Het prijsverschil is te rechtvaardigen door de hogere kosten die je in Nederland als bedrijf maakt. Wordt het prijsverschil te groot, dan jaag je de klant naar het buitenland. Dat moeten we als branche zien te voorkomen."
Merendeel vindt Europese milieu- en veiligheidseisen belangrijk
Ook de Europese milieu- en veiligheidseisen blijken belangrijk te zijn voor de Nederlandse consument. Meer dan de helft (53%) vindt het kwalijk wanneer een product niet aan dezelfde eisen voldoet als waar fabrikanten in Europa zich aan moeten houden. Dertig procent zegt zich neutraal te verhouden ten opzichte van de kwestie, 18% geeft aan dat het hen niet stoort. Dat producten die afkomstig zijn van Chinese webshops niet aan Europese milieu- en veiligheidseisen voldoen, komt relatief vaak voor. Eerder dit jaar kwam de brancheorganisatie voor kinderspeelgoed TIE (Toy Industries of Europe) al naar buiten met een rapport over de webwinkel Temu. Daaruit bleek dat 95% van het geteste speelgoed een gevaar voor kinderen kan vormen, en geen van de producten voldoet aan de Europese veiligheidseisen. Het gaat hierbij niet alleen om snij- of verstikkingsgevaar, maar ook (te) hoge concentraties aan zware metalen in bijvoorbeeld 'slime'.
4 op de 10 pleit voor strengere regelgeving
Doordat Chinese webshops artikelen voor bodemprijzen aanbieden, dreigt het gevaar van overconsumptie. Spullen met lage kwaliteit zoals kleding die enkele keren worden gedragen en vervolgens, tegen eenzelfde lage prijs, vervangen worden. Geconfronteerd met de impact op het milieu die dit met zich meebrengt, pleit 41% van de Nederlandse consumenten voor strengere regelgeving voor Chinese webwinkels, waardoor het onaantrekkelijker wordt om er te bestellen als consument. Een kleiner deel van 35% is het daarmee oneens en nog eens 24% zegt neutraal in de kwestie te staan. Verschillende webshops die aangesloten zijn bij het ondernemersplatform van Onderneming.nl beamen de roep om strengere regelgeving. "Er wordt terecht met een streng oog gekeken naar het het naleven van regels door webshops, en veel andere branches in Nederland. Ten opzichte van hen is het niet fair dat niet-Europese webwinkels op deze manier hun gang kunnen blijven gaan."
Had me in Nederland, zeker 600 euro gekost.
Ik vind de service juist vooruit gaan. Levering niet 4 weken maar soms zelfs een week.
Vaak spullen die je hier in de winkels ziet liggen en gewoon ook uit china komen zijn bij ons gewoon 3 tot 4x zo duur.
Tas op bol 65 euro en bij ali 29,95. Gewoon exact dezelfde tas.
1,5week wachten bij ali ipv volgende dag geleverd door bol neem ik maar voor lief.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
Alleen als ik iets snel moet hebben, koop ik het bij bol of amazon, verder gewoon bij Ome Ali foto
Hetzelfde vroeger, voor telefoons. Kocht je deze in Nederland, had deze de helft van de opslag maar was deze wel 20% duurder. Shops als Banggood en Gearbest (helaas failliet) boden betere prijzen. Ik kocht er 12 jaar geleden al m'n eerste Xiaomi, toen niemand ooit van dat merk had gehoord. En dat ding bleek op meerdere vlakken beter dat de veel duurdere Samsungs in die jaren, tegen een fractie van de prijs.
Op Aliexpres betaal je inmiddels al een paar jaar BTW op artikelen die rechtsstreeks de Nederlandse schatkist in verdwijnt. Volgens mij gaat het prima zo. Dan kunnen die Nederlandse winkeliers in de zorg gaan werken ofzo, waar ze staan te springen om mensen.
Oh, nee, banen in de ICT worden uitbesteed aan landen als India omdat het goedkoper is.
Oh, nee, bedrijven verlaten nederland als ze belasting moeten betalen, dus geen belasting dan maar.
Oh, nee, burgers verlaten nederland omdat de boel te duur is geworden.
nederland Is geen land, maar een expiriment, niet bedoeld om in te wonen.
Hou toch op.
Daarnaast heb ik één keer iets gehad dat niet geleverd werd... gewoon mail gestuurd en het werd nogmaals opgestuurd, dat ik wel binnen kreeg. Geen gezeur, 'bewijs leveren', en dat soort gedoe... ze waren daar heel makkelijk, snel en coulant in.
Kwaliteit is in principe ook altijd wat ik er van verwacht... en in sommige gevallen zelfs beter dan ik verwacht. Je moet gewoon nooit al te hoge verwachtingen hebben van goedkope spullen uit China. Mensen willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, maar zo werkt het natuurlijk niet... ook niet in China.
Maar goed, ik moet wel toegeven dat ik zeer zeer weinig bestel vanuit China. Alles bij elkaar denk ik dat het hooguit een keer of 10 geweest is.
2. Ja ICT is in landen als Pakistan en India een stuk goedkoper. Echter is het onwijs dom, vooral voor bedrijven, om je ICT (vooral qua beveiliging), aan een ander land uit te besteden. Totaal niet veilig. En achteraf raar vinden dat vanuit dat soort landen zoveel 'namaak' zooi komt die nagenoeg identiek is aan het origineel, alleen kwalitatief minder. Zo waren er automerken in China die gewoon de persmallen van Volkswagen gebruikte... met logo en al. Als bedrijf graaf je je eigen graf eigenlijk...
3. Hetzelfde geldt voor belasting. De enige die ervan profiteren zijn degene in het toplaagje van een bedrijf die bonussen krijgen... minder belasting is dus meer winst en dus hogere bonus voor die figuren. Rest van het bedrijf kan aan het gas. En tegen de tijd dat het bedrijf de klappen voelt omdat men in protest komt dan zijn die 'topfiguren' al weer weg bij het bedrijf. De winsten zijn vaak zo groot dat het echt nergens op slaat om naar een ander land te verkassen.
4. Burgers die Nederland verlaten omdat het allemaal zo duur is... komen in de meeste gevallen van een koude kermis thuis. Ik heb het meerdere malen meegemaakt met kennissen... al die andere landen zijn zoooooooo veel beter. Totdat ze er wonen, zien hoe weinig ze eigenlijk hebben of kunnen, hoe traag alles is, hoe minder de zorg, et cetera. Het gras is niet groener bij de buren... meestal is dat echt een facade. Veel mensen die ik ken en geëmigreerd zijn keerden na enkele weken, maanden, jaren bijna met hangende pootjes terug. En dan gelijk weer janken want Nederland geeft ze geen voorrang voor woning, uitkering, bla bla bla... er zijn er echt maar een paar die nog steeds in het buitenland wonen. Maar moet wel zeggen dat het allemaal mensen zijn die ruim in het geld zitten. Geen Jan Modaal figuren of lager dan dat...
5. Nederland is geen experiment, maar gewoon progressief. Je moet meebewegen, aanpassen en verbetering zoeken om 'aan de top' te blijven staan of mee te kunnen draaien met de top. Stil staan is achteruitgang. En ja sommige veranderingen pakken verkeerd helaas uit, maar daar kan je later aanpassingen in aanbrengen om te herstellen... ups en downs... zo werkt het leven gewoon.
1. Niet echt onafhankelijk
2. Hou alsjeblieft op met dingen in china kopen, want dat mogen wij alleen en dan aan jou verkopen.
3. Je moet je schuldig voelen dat je ons geen gratis geld geeft!!!
Het zal zoals gebruikelijk een fake news WC Eend onderzoek zijn geweest. Als er überhaupt een onderzoek was.
Dat moet al reden genoeg zijn het niet te bestellen.
maar ik merk uit al je reacties hier dat je daar niet om maalt, want het is zo goedkoop dan kan ik het 4 keer uit China laten komen voor de prijs van iets wat en beter product hier kost.
de meeste mensen hebben een concentratietijd met video kijken van hooguit 5 minuten, en blijkbaar werkt dat door naar Chinese prullaria.
hehe.. dat zal je nog wel n's tegen kunnen vallen. Je hebt een TV in huis? Dan komt ie uit china.
Je hebt een laptop? Moederbord en netvoeding, waarschijnlijk de hele laptop, alle onderdelen komen uit china. Je mobiele telefoon? Uit china.
Je auto? Alle electronica uit china. Een audioset in huis? Uit china. Je gebruikt nu internet, nietwaar? Al je data gaat door routers en switches uit china. Zowel bij jou thuis, als bij je provider. En zo kan ik nog wel even doorgaan. foto
Tja, ik snap het volledig, ik ken de materie door en door zelfs, maar helemaal eraan ontkomen lukt bijna niet meer tegenwoordig. Je zult ermee moeten leren leven vrees ik.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken