Politie: ruim 600 bekeuringen voor vasthouden mobiel elektronisch apparaat tijdens het rijden
Als bestuurder met je telefoon bezig zijn, terwijl je aandacht eigenlijk volledig op de weg moet zijn. Dat kan niet. Vorig jaar kregen bijna 180.000 verkeersdeelnemers een bekeuring voor het vasthouden van een mobiele telefoon, een tablet of een andere mediaspeler. Afgelopen drie dagen zijn door de Verkeerspolitie Limburg controles uitgevoerd op de Limburgse snelwegen. Deze actie vond deze week plaats in het kader van de Roadpol Europese week van de veiligheid.
Of je nu met een telefoon in de hand een auto bestuurt of een fiets; dat maakt niet uit. Het is verboden. Het apparaat leidt je namelijk af. Je gaat mogelijk slingeren. Als je 100 kilometer per uur rijdt, leg je 28 meter per seconde af. Vier seconden op je telefoon kijken, betekent dus de lengte van een voetbalveld afleggen zonder dat je weet wat er om je heen gebeurd is. De gevolgen kunnen verschrikkelijk zijn.
Touringcar
Daarom heeft de verkeerspolitie Limburg, afgelopen drie dagen controles uitgevoerd op de Limburgse snelwegen. Hierbij is gebruik gemaakt van een touringcar. Vanuit een touringcar zie je veel meer dan vanuit een auto. Op die manier kun je heel gemakkelijk en onopvallend in de cabine van vrachtauto’s en busjes naar binnen kijken. Is een overtreder gespot vanuit de bus, dan wordt een van de volgauto’s of -motoren ingezet om diegene te bekeuren. De boete voor het vasthouden van een mobiel apparaat bedraagt sinds begin dit jaar 380 euro. Reden dat deze bekeuring zo fors is, zijn de zeshonderd verkeersslachtoffers die jaarlijks in het Nederlandse verkeer vallen.
Mono-cam
Behalve de touringcar werd er nog een middel ingezet, namelijk een mono-cam. Die filmt het verkeer vanaf een viaduct en filtert direct opvallende bewegingen eruit. Als iemand een telefoon in de handen heeft, kan er ook op deze manier een bekeuring volgen.
Veel bekeuringen
De drie dagen durende actie leverde 678 bekeuringen op. 287 bestuurders werden staande gehouden omdat vanuit de rijdende touringcar gezien werd dat zij een mobiel elektronisch apparaat vasthielden tijdens het rijden. Verreweg de meeste bekeuringen kwamen voor rekening van de mono-cam (318). Ook werden boetes uitgedeeld voor te snel rijden (27), het niet dragen van de gordel (7), bumperkleven (7), rechts inhalen, negeren van rood licht, onverzekerd rijden, inhaalverbod voor vrachtwagens en het overschrijden van de doorgetrokken streep. Van twee automobilisten is het rijbewijs ingevorderd.
Best weinig als ik zo een beetje om me heen kijk wat er zoal doende is met andere dingen dan het verkeer. Zo ongeveer 1 op de 10 automobilisten en 6 op de 10 fietsers.
Boete hoeft niet verdubbeld, dat weerhoudt toch niemand ervan om te gaan bellen of eppen onder het rijden of van het plegen van welke overtreding dan ook.
Wat omhoog moet is de kans dat je erop betrapt wordt. Dat moet van een pakkans naar een pakgarantie en niet alleen voor bellen en eppen maar eigenlijk voor elke verkeerszonde.
De controle uit het artikel was eventjes en alleen in Limburg waar het eigenlijk dagelijkse kost moet zijn in heel Nederland.
Voor de politie geldt dat ze die personen ook nog even aan de kant moeten zetten als het vanuit de touringcar gaat en op die manier gaat er zoveel tijd versleten dat er nog aardig wat mensen de dans weten te ontspringen.
Komt nog bij dat over het algemeen na een paar uur bekend wordt dat er gecontroleerd wordt en dan is ineens bijna iedereen in de regio even telefonetisch onbereikbaar.
Werkt niet anders dan bij snelheids- en alcoholcontroles die ook na enige tijd 'bekend' zijn
Voor de 'monocam' geldt dan weer dat ie maar op één plek tegelijk actief kan zijn en iemand maar net dáár zichtbaar met zijn telefoon aan het kloten moet zijn.
.
Overigens mag je ook gewoon met een telefoon kloten als die aan je auto verbonden zit en dat zie je ook best veel automobilisten doen waarbij hun koersvastheid niet beduidend beter is dan wanneer ze met hun knuffelplankje op schoot zitten te wrijven.
Zelfs compleet hands-free bellen maakt autorijden al riskanter omdat je met andere dingen bezig bent dan met verkeersdeelname.
waarmee ze waarschijnlijk bedoelen dat ze zodanig op politie gaan beknotten dat je als burger meer openbare dronkenschappen op straat kunt waarnemen
Stel kneuzen bij de politie
En ja, hij is gauw gemaakt: "ik scheer over de weg".
Dan nog maar te zwijgen over al die figuren die van de weg gereden zijn of zich achterin een file geboord hebben omdat ze op hun autoradio een ander plaatje opzochten. Mensen zijn slechter in multitasken dan ze denken.
Gordels vind ik lastiger.
Ze redden levens, maar in de gevallen dat de airbag niet af gaat, verwonden ze er meer.
Zelfs door de tuin doen ik ze nog om uit gewoonte, maar ik vind het toch meer een gevalletje zelfbeschikking. Net als een helm op een fiets. Hoe ver wil je gaan in het beschemen van je bevolking.
foto
En als ze schrikken, omdat ze bijna tegen iemand aanlopen, dan zijn ze nog verontwaardigd ook.
Ondertussen is er ook nog een nationale discussie over of je nou wel of niet een foon in de klas mag hebben.
Holland op z'n smalst
Je moet daarbij ook denken aan de artsen/verpleging die iemand over de vloer krijgen die weer eens zonodig aan eigengereide zelfbeschikking moest doen.
Je moet daarbij ook denken aan de mensen die aan de nabestaanden mogen uitleggen dat hun dierbare nog had geleefd als ie maar een helm oof gordel had gebruikt.
Overigens heeft de airbag een ontstaansgeschiedenis. Hij werd in de VS uitgevonden omdat daar de heersende opvatting was dat autogordels voor watjes zijn en daarom niemand die dingen droeg.
Om het aantal verkeersslachtoffers toch een beetje terug te dringen werd er daarom iets uitgevonden dat je niet aan of om hoefde te doen en waarmee de automobilist tegen zijn eigen heldhaftigheid en drang naar zelfbeschikking beschermd zou worden.
Helmen worden in de VS door motorrijders in sommige staten nog steeds niet gedragen zodat je daar lekker aan zelfbeschikking kunt doen. Die zelfbeschikking komt je dan al op blauwe plekken te staan als je in aanvaring komt met een insect als een meikever of een grote hommel en dat is eigenlijk nog het kleinste leed dat je kan overkomen.
Jouw voorbeeld kan niet zoveel kwaad maar ik zie genoeg mensen in redelijk druk verkeer fietsen terwijl ze op hun telefoon aan het kijken zijn, texten, filmen, zelfs spelletjes spelen.
Stop dan heel eventjes om je ding op je telefoon te doen, kost ook niet heel veel moeite en tijd.
In de auto kan je vrij simpel Android Auto gebruiken, werkt prima en vaak ook beter dan de in-car entertainment.
De kans dat een appende automobilist zich in een voetganger boort is een stuk groter en daar heeft de automobilist voornamelijk de voetganger mee.
die kerk zit er toch vrij diep ingestampt bij mij
Het enige dat ik erover zeg is dat het ook nogal afleidt van verkeersdeelname maar minder riskant is dan wanneer je met dat knuffeltje in je handen gaat zitten klootviolen.
Handsfree bellen is daarmee, hoewel gewoon toegestaan af te raden. Het voordeel is dat je in het geval je wordt gebeld de andere kant kunt vragen of je ze terug kunt bellen of dat het telefoontje even kan wachten.
Heel apart dat voordat de mobiele telefoon zijn intrede deed telefoontjes eigenlijk altijd wel even konden wachten. Het lijkt alsof met het mobieltje ook het fenomeen 'kan niet wachten' zijn intrede heeft gedaan
Loeders moeten aan de kant. Zo simpel is het. Ik zie heel veel goede voorbeelden genoemd worden in de reacties, inclusief eten achter het stuur. Wat bezielt je. Op en top ikke ikke ikke gedrag. Maar ik wil er nog eentje opperen: constant je ogen van de weg halen omdat je in een intense discussie bent met je bijrijder(s). Je hebt per direct gefaald, je hebt geen respect voor de veiligheid van anderen en bent alleen maar met jezelf bezig. Aan de kant met jou.
Dat hoeft dan toch niet door een politieagent gecontroleerd te worden?
Er zijn ook mensen die vrijwillig gaan paardrijden ofzo. Dat is een veel groter risico dan zonder gordel rijden.
En dat is ook legaal.
Bijna alle zware ongelukken zijn door domme beslissingen.
Mensen gaan paardrijden en motorcrossen (in de regio waar ze zat) dat waren de meest extreme verwondingen. Dat ze soms even moesten puzzelen om te kijken hoe dat lichaam van origine hoort te zitten. De meerderheid was alcohol gerelateerd.
Ik kan me 1 verhaal herinneren van een pilletje te veel die de hersenen liet opzwellen tot het kapot was.
Mijn punt is, waarom is dan specifiek die gordel verplicht.
En alcohol /paardrijden /motorcrossen /trampoline springen / behaarden op een e-bike is legaal.
Betutteling.
Ik heb altijd een gordel om (als ik in de auto rij).
Maar het stoort mij net zo goed niet dat iemand anders het niet draagt als een bejaarde op een ebike.
A. Iemand die het zelf helemaal niet door heeft en een berichtje aan het typen is.
B. Iemand die wonderwel niet heeft geleerd hoe ze moeten inhalen en vergeet in de linker spiegel te kijken of de dode hoek te dubbel checken, en de auto gewoon naar links gooit terwijl er al iemand zat.
Natuurlijk zijn er ook andere dingen, zoals iets uit een tas pakken, harde muziek, of die oordoppen oid.
Maar dat is het meestal niet.
We doen net alsof als we zonder gordel zouden rijden, we in een week allemaal dood zijn.
Terwijl als we het niet verplicht zouden maken, het in neem eens een getal 5% van de gevallen verschil zou maken.
Nogmaals, ik heb altijd mijn gordel om, maar inderdaad, net als die malloten met een spijkerbroek op de motor, moeten ze dat naar mijn idee zelf weten.
In Duitsland snappen ze ook niet waarom Nederlanders geen helm op zetten op de fiets.
En daar is een helm ook niet verplicht.
Zo ja dan is dit eerder ondersteunend voor mijn punt. Ik ontken niet dat gordels een goed idee zijn. Mijn punt is dat mensen zelf maar moeten nadenken dan dat we politiekracht inzetten tbv gebrek aan overlevingsdrang.
Laat de politie lekker boeven vangen. Dat is iets waarbij een persoon een ander benadeeld.
Personen die zichzelf benadelen vind ik geen werk voor de politie. Geef Darwin een kans.
Net als het duitse systeem op de autobahn.
Je mag best 300 als je denkt dat dat een goed idee is. Maar als het fout gaat kan je zelf voor de kosten opdraaien. Als jij je kind ouderwets op de hoedenplank wil laten slapen, moet jij weten.
Maar als die bij een noodremactie door de voorruit gaat, krijg je van de verzekering geen nieuwe.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken