PostNL in bezwaar tegen boetebesluit ACM
PostNL tekent bezwaar aan tegen een boete van €2 miljoen die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft opgelegd aan het bedrijf. Wettelijk is bepaald dat ten minste 95 procent van de brievenbuspost de eerstvolgende dag moet worden bezorgd. PostNL haalde in 2019 dat percentage net niet, maar vindt dat er sprake was van overmacht vanwege onverwachte extra post uit het Sandd-netwerk. De ACM had daar rekening mee moeten houden.
Na de transactie in oktober 2019 om de postnetwerken van Sandd en PostNL samen te voegen, bleek het netwerk van Sandd niet meer in staat om grote hoeveelheden post te bezorgen. Voorafgaand aan de transactie was PostNL, vanwege wettelijke restricties op het uitwisselen van informatie, niet op de hoogte van de operationele stand van zaken bij Sandd.
Maatschappelijk belang
PostNL moest daarom onverwacht en eerder dan gepland veel extra post via zijn eigen netwerk bezorgen, terwijl de integratie van de netwerken nog niet was afgerond. Het ging hier om post waarvoor de wettelijke norm van 95 procent niet geldt maar die wel van groot maatschappelijk belang is, waaronder post van ziekenhuizen en overheidsinstanties. Uiteindelijk kwam PostNL hierdoor over 2019 0,3 procent te kort om aan de wettelijke norm te voldoen.
Bezwaar tegen het besluit
PostNL is van mening dat de ACM onvoldoende rekening heeft gehouden met de bijzondere omstandigheden in 2019. Het enige alternatief dat PostNL toen had, was om de post uit het Sandd-netwerk te laten staan. In dat geval zouden veel brieven niet zijn bezorgd. Die keuze heeft PostNL niet gemaakt, want klanten moeten kunnen rekenen op een bereikbare, betrouwbare en betaalbare postbezorging. PostNL tekent dan ook bezwaar aan bij de ACM tegen dit boetebesluit. De boete komt ten laste van het boekjaar 2021 en heeft geen invloed op de voorlopige genormaliseerde EBIT voor 2021 die PostNL op 25 januari jl. heeft gepubliceerd.
PostNL krijgt 2 miljoen euro boete voor niet tijdige postbezorging in 2019 8:30
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"
Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad - My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
PostNL had hun cijfertjes kunnen redden door de beide post-stromen gescheiden te houden, maar dan zouden de ontvangers van Sandd-post heel lang op hun post hebben moeten wachten, terwijl dat in sommige gevallen levens-bedreigend zou zijn geweest.
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
Alleen dinsdag, donderdag en vrijdag wordt er nog maar post bezorgd bij mij. Regelmatig wordt post een week te laat bezorgd en af en toe komt post gewoon helemaal niet meer aan.
En PostNL komt er gewoon mee weg. Verhoogt regelmatig het postzegeltarief. Goed business model wel.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Maar de leveringsproblemen lijken dus niet aan de organisatie in het algemeen te liggen maar in meer lokale organisatie in jouw omgeving. Tenminste, zo zie ik dat dan. Maar misschien zijn de werkomstandigheden juist wel beter daar
OT:
Nogal makkelijk om het op overmacht te gooien terwijl je toch echt zelf een overname doet. Had je de overname niet gedaan, had je geen problemen gehad. Het is een eigen keuze geweest om de overname te doen, en dus geen overmacht.
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
De keren dat het wel fout gaat is dat er een andere bezorger is of dat de bezorging van dpd of ups is.
Die laten nooit een briefje achter. Al een paar keer met dpd meegemaakt dat de buren aanbellen dat er al 2 dagen een pakketje van ons bij heb ligt. In de app staat dan ook niks.
[ Bericht gewijzigd door wise op donderdag 3 februari 2022 @ 10:30 ]
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
personeelskorting op postzegels bijvoorbeeld zodat het voor hun werknemers goedkoper is om erover naar huis te schrijven.
Met DHL hebben we nu wel een probleem, omdat die in het geval van 2 pakketjes voor 2 adressen ze beide aflevert bij het eerste adres, en dan claimt dat hij geen reactie kreeg op het 2e adres.
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
Ze maken het je als klant ook niet gemakkelijk.
ook huren ze nu personeel in die niet altijd de taal kunnen spreken noch schrijven en lezen.
Het is een godsgeklaag!
De bezorger van de PostNL PakketPost is inmiddels ook al een bekende, die ons, bijvoorbeeld, in de auto nog even tegenhoudt om te zeggen dat er een pakketje voor ons is als hij ziet dat we net aan het vertrekken zijn.
DHL echter heeft bezorgers die betaald krijgen per afgeleverd pakket, en als er niet voor getekend hoeft te worden is de regel blijkbaar dat 'niet mee teruggenomen' afgeleverd is. Al regelmatig gehad dat pakketjes, zonder bericht, bij de buren zijn afgeleverd, in de papierbak zijn gestopt die naast de voordeur staat, of gewoon voor de deur op de stoep zijn achtergelaten (dat was een pakket van 300 euro in waarde). Laatst nog een pakket wat al maanden bij de buren lag, blijkbaar, die ze toevallig weer tegenkwamen bij het opruimen. Nooit een melding gehad dat het afgeleverd was bij de buren, en we hadden die week toevallig heel veel pakketten, dus het was ons ook niet opgevallen dat er nog 1 mistte.
Als ik tegenwoordig iets bestel en ik kan zien of kiezen waarmee het bezorgt wordt, dan is het helaas voor de winkels die met DHL laten bezorgen. Gaat dan ook een mooie e-mail naar de klantenservice dat ik heel graag voor hun winkel had gekozen, maar dat de bezorging door DHL mij helaas noodzaakt het product elders te bestellen.
Die klanten lijken het concept van een brief niet te kennen letterlijk, geen afzender erop, brief niet goed dichtgeplakt, te dik, adressen die voor geen meter kloppen, niet genoeg postzegels erop, formaat te klein of te groot, papier te dun enz enz enz.
Dus als ik dit soort berichten lees dan ben ik niet verbaasd.
Het is heus niet zo alsof alle post netjes binnenkomt exact zoals het hoort.
Gast werkt hard, maar rijdt en loopt ook hard. ofwel, als je niet binnen 2 tellen bij de deur bent, staat ie al bij de buren.
Retourbezorgingen bij DHL echter, man man man
Geven zelf aan dat het 3 werkdagen kan duren. Ik zit inmiddels al op 5, en het pakket is nog niet bezorgd.
Dat gaat dan bij PostNL wel weer goed
Ik geef Postnl hier alle gelijk.
Als je een bedrijf overneemt, doe je 'due diligence'.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Betere vergelijking: Restaurant A neemt Restaurant B over, en komt er DAN pas achter dat er nog allemaal bestellingen open staan bij Restaurant B, die ze moeten gaan vervullen, zonder dat ze de capaciteit ervoor hebben.
Dit soort shit komt voor een groot bedrijf als PostNL niet als verrassing, die doen onderzoek vóór ze een andere partij overnemen.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Sandd is nooit beurs genoteerd geweest dus daar kon er rustig wat rooskleuriger met de cijfers gewerkt zijn dat het daadwerkelijk was. Daarbij komt het dat het een bedrijf was wat van een Investeringmaatschappij was. Dan is het niet zo vreemd dat zo'n tent er na 15 jaar wel vanaf wou.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Jij moet ook niet zeuren als je een tweedehands auto koopt die ondanks wat de garage zegt, een lemon is. Je richtingaanwijzer doet het niet en je krijgt een boete. Zeer terecht.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Ik denk dat ze gewoon willen rekken in de hoop dat er een geweldige loophole gevonden kan worden, maar ook ik hou van sappige veroordelende aannames.
Ze stappen naar de rechter.
Ze moeten iemand van Sandd hebben, als ze denken dat ze ergens in zijn geluisd.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
"Dan ga je naar de garage, niet naar een of andere toezichthouder die je een boete laat betalen als je met je kapotte auto niet op tijd de pakketjes rond kunt brengen."
Haha, maak jezelf niet zo belachelijk.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Daar gaan ze niet heen, maar naar de rechter. Nu duidelijk voor je?
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Je hebt zeker geen vrouw of vriendin.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken